Rozvoj čtenářství pomocí poezie na 1. stupni ZŠ
Development of readership through poetry in primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56221Identifiers
Study Information System: 119252
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Klumparová, Štěpánka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
1.stupeň, čtenář, čtení s porozuměním, čtenářské aktivity, čtenářská gramotnost, poezie pro děti, interpretace textu, přednes básníKeywords (English)
primary school, reader, reading with understanding, reading activities, reading literacy, poetry for chlidren, interpretation, recitationCílem této diplomové práce bylo prostřednictvím ověřených i vlastních postupů podpořit rozvoj čtenářství, čtenářské gramotnosti, a to především žáků 1. stupně základní školy. Pozorovala jsem, jak se vztah ke čtení a čtenářské dovednosti dětí rozvíjejí, pokud je ve výuce věnována pozornost čtení básní a práci s nimi. Sledovala jsem také, jak dalece je čtení básní, a aktivity s ním spojené, podporováno čítankami, jak žáci s textem pracují a čemu se tím učí. Má práce se mezi jinými aktivitami zabývala také potřebností, přínosem dětského přednesu a dramatizace poezie. Pracovala jsem s dětmi z 1., 2., 3. a 5. ročníku základní školy a primy osmiletého gymnázia, a to v rámci hodin literární výchovy, tzv. čtení, v rámci literárně-dramatického oboru základní umělecké školy a dramatické výchovy. Na základě této práce jsem schopná zkonstatovat, že práce s poezií s žáky uvedených ročníků má význam pro nalezení či upevnění vztahu k četbě, k porozumění textu. Děti získaly zkušenost s metodami, jež k uvedeným cílům vedou, získaly zkušenost ze sdílení poezie, a to prostřednictvím individuální i skupinové práce, autorské tvorby, její prezentace, interpretace a dramatizace poezie. Klíčová slova: 1. stupeň základní školy, čtenář, čtení s porozuměním, čtenářské aktivity, čtenářská gramotnost, poezie pro děti,...
The goal of this Master's thesis was to support the development of the practice of reading and literacy especially of students of the lower primary school by my own and verified methods. I have observed the development of the children's relationship to reading and their reading skill as long as there was focus on reading and further activity with poems in class in lower primary school. I have also observed the extent, to which is reading of poems and activities related to it supported by reading books, how students work with the text and what they learn by this work. My thesis has among other activities focused on the necessity and contribution of children's recital a dramatization of poetry. I have worked with children from 1st, 2nd, 3rd, and 5thgrades of elementary school and also from the 1st grade of 8-year high school, within the scope of literature class, a so-called reading class, within the scope of literary - dramatical branch of art elementary school and drama in education. On the basis of this thesis I can state that working with poetry has significance for a discovery or an establishment of a relationship to reading and understanding of a text for students of the afore mentioned classes. The children have gained an experience with methods, leading to the mentioned objectives; they have...