Erich Kästner: "Létající třída". Analýza románu se zaměřením na vztah mezi učitelem a žákem (komunikaci mezi dětmi a dospělými)
Erich Kästener "The flying classroom". Analysis of the novel with the focus on the relationship between a teacher and a student (Kommunikation between children and a adult)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56093Identifiers
Study Information System: 76935
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Markvartová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
German Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Erich Kästner, Létající třída, komunikace, učitel, žák, literatura pro děti a mládež, dobrodružný román, školní románKeywords (English)
Erich Kästner, The flying classroom, kommunikation, teacher, student, literature for children and jouth, adventure novel, school storyPředkládaná bakalářská práce přináší analýzu románu německého spisovatele Ericha Kästnera Létající třída, přičemž důraz je kladen na problematiku vztahů mezi dětmi a dospělými (osobami vedenými a vedoucími). Práce se zaměřuje především na vztahy mezi učitelem, popř. vychovatelem a žáky, o kterých příběh pojednává. Analyzuje a pozoruje rozvoj těchto vztahů, k čemuž využívá poznatky o životě a díle Ericha Kästnera, literárně historický kontext, do nějž dílo spadá, vymezení literárních žánrů a vnější i vnitřní kompozici románu. Na základě těchto faktů jsou popsány vzájemné vztahy mezi postavami dětí a dospělých. Závěr se soustřeďuje na ohlasy a recepci příběhu Létající třídy. Získané poznatky mohou být použity v pedagogické praxi, při vyučování nebo v pedagogicky a psychologicky zaměřených předmětech. Klíčová slova: Erich Kästner, Létající třída, komunikace, učitel, žák, literatura pro děti a mládež, dobrodružný román, školní román
This bachelor thesis analyzes the novel by German author Erich Kästner The Flying Classroom, where the emphasis is put on the relations between children and adults (led persons and persons leading). The work focuses on the relationship between the teacher, or educator and students, of which the story is about. The work analyzes and observes the development of these relations and uses the knowledge about the life and work of Erich Kästner, the literary historical context in which the work belongs to, the definition of literary genres and external and internal composition of the novel. The relationships between the characters of children and adults are described on the basis of these facts. The conclusion focuses on the feedback and the reception the story of The Flying Classroom. This work can be used in the teaching practice, in teaching or in pedagogically and psychologically oriented subjects. Key words: Erich Kästner, The flying classroom, kommunikation, teacher, student, literature for children and jouth, adventure novel, school story