Móda a sebepojetí u dětí staršího školního věku
Fashion and self-concept at older school age children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56089Identifikátory
SIS: 106589
Kolekce
- Kvalifikační práce [18635]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Doubek, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
20. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
móda, sebepojetí, sebeprezentace, oděv, dospívání, identitaKlíčová slova (anglicky)
fashion, self-concept, self-representation, clothes, adolescence, identityBakalářská práce se zabývá vztahem módy a vlastního Já se zaměřením na děti staršího školního věku. Text je strukturován do dvou částí - teoretické a empirické. První oddíl teoretické části je věnován definování pojmů vztahovaných k Já, jako je sebepojetí, identita, sebehodnocení a sebeprezentace. Druhý oddíl je již sestupně věnován vztahu módy a sebepojetí. Nejprve je uveden pohled na módu jako odraz doby a proměn role ženy. Proměny módy a estetického ideálu se odvíjí od společenské situace a životního stylu. Dále jsou představeny dílčí hybné síly módních proměn a zájmu o módu v kontextu vyjádření sexuální přitažlivosti, sociálního postavení a individuality. Ty se již dotýkají a zároveň pramení z identity jedince v rovině osobní, genderové a sociální. Cílem teoretické části je na základě teoretických zdrojů objasnit, jaký je původ sebeprezentace prostřednictvím oděvu v těchto třech rovinách, jak módu ovlivňují a naopak jak móda ovlivňuje je. Empiriciká část je věnována kvalitativnímu výzkumu, který byl proveden na druhém stupni základní školy. Jeho cílem bylo zmapovat, jak se fenomén módy promítá do života dospívajících v prostředí školy a jakým způsobem se móda uplatňuje v kontextu jejich rozvíjející se identity.
The bachelors thesis is focused on the relation between fashion and self-concept, particulary in older schooled-aged children. The text is structured into two parts - theoretical and empirical. The first section of the theoretical part is devoted to give a definition of terms related to self-concept, such as self-esteem and self-representation. The second section is focused on the relation between fashion and self-concept then. A view on the fashion as a reflection of time and changes of the women role is provided at first. Changes of fashion and beauty ideal arise from manners of the time and status of the sociaty. The force for fashion changes and interest in fashion is introduced in context of wish to express sexual attractivness, social status or individual personality. Those are in connection with identity of individual on a personal, social and gender level. The theoretical part is based on theoretical resources to clarify what is the origin of self-representation involving clothing on those three levels, what is the infuence of fashion on them and how the fashion is affected by them. Empirical part is devoted to qualitative research, which was conducted in secondary school. The aim was to explore how the phenomenon of fashion is reflected in the life of adolescents and what is the role of it...