Augmentativní a alternativní komunikace u jedinců s pervazivní vývojovou poruchou
Augmentative and alternative communication by the individuals with pervasive developmental disorder
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55882Identifiers
Study Information System: 107159
Collections
- Kvalifikační práce [17476]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Narušená komunikační schopnost, Pervazivní vývojová porucha, Přístup zaměřený na člověka, Augmentativní a Alternativní KomunikaceKeywords (English)
Communication disorder, Pervasive developmental disorder, Person Centred approach, Augmentative and Altenative CommunicationNázev: Augmentativní a alternativní komunikace u jedinců s pervazivní vývojovou poruchou Autor: Markéta Kohoutková Katedra: Katedra Speciální Pedagogiky Vedoucí práce: PhDr., PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D Abstrakt: Monografie přináší přehled aktuálních přístupů k jedincům s pervazivní vývojovou poruchou (PVP). Nejprve jsou zde analyzovány obtíže, se kterými se tato diagnóza pojí, poté autorka objasňuje možné příčiny, možnosti intervence a prognózu. Zdůrazněn je rozdíl mezi intervencemi založenými na kognitivně behaviorální terapii a intervencemi založenými na přístupu zaměřeném na člověka. Dále práce seznamuje s novými metodami alternativní a augmentativní komunikace (AAK), které lze využít při komunikaci s jedinci s narušenou komunikační schopností. Teoretické texty doplňují praktické výsledky z longitudinálního výzkumného šetření - případové studie. Během tohoto šetření byl jedinec s pervazivní vývojovou poruchou nespecifikovanou (PVP-NOS) podroben intervenci vycházející z přístupu zaměřeného na člověka. Následně jeho verbální komunikace byla podpořena prostřednictvím metody AAK - počítačového programu s hlasovým výstupem. Získané informace jsou určeny pro využití jak odborné veřejnosti, tak rodičů k zefektivnění práce, a především komunikace, s výše uvedenými jedinci.