Porovnání terapeutických konceptů a jejich výsledků u osob s tělesným postižením
Comparison of therapeutic concepts and their results at people with physical disability
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55850Collections
- Kvalifikační práce [14370]
Author
Advisor
Referee
Mlčková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
tělesné postižení, terapeutické metody, psychomotorika, neuromotorika, celoživotní vzdělávání, komprehenzivní rehabilitace
Keywords (English)
physical disability, therapeutic methods, psychomotor, neuromotor, lifelong learning, comprehensive rehabilitation
Diplomová práce přibližuje problematiku jednotlivých konceptů, které ovlivňují psychologické a motorické procesy probíhajících u osob s postižením, specificky u tělesného postižení. Řeší vymezení základních pojmů z historického i současného pohledu. Práce se zamýšlí, jaké spojitosti a vztahy stojí v pozadí poruch tělesného schématu i lidské psychiky. Podrobněji se zabývá metodami, které pracují na zlepšení kvality života člověka s TP. Výzkumná část zjišťuje situaci ucelené rehabilitace v ČR z pohledu odborníků z praxe. Rozpracována je dle oblastí: celoživotní vzdělávání, hodnocení stavu komprehenzivní rehabilitace a osobních názorů odborníků na postupy využívané v péči o osoby s TP.
This master thesis introduces the issue of individual concepts that affect the psychological and motor processes, occurring at people with physical disabilities. It addresses the definition of the basic concepts within both historical and present context. The thesis considers what kind of connection and relationships exist behind the failures of the body scheme and the human psyche, and in greater detail deals with methods that work to improve the quality of life for a person with a physical disability. The research part establishes the situation of comprehensive rehabilitation in the Czech Republic. It is developed according to the preliminary areas: lifelong learning, the status of the comprehensive rehabilitation and procedures used in caring for a person with a physical disability. KEYWORDS: physical disability, therapeutic methods, psychomotor, neuromotor, lifelong learning, comprehensive rehabilitation.