Otázky základního školství v odrazu školních kronik ZŠ U Santošky (1897-1948)
Qvestions concerning elementary scholarship in reflection of school chronikles ZŠ U Santošky (1897-1948)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55793Identifiers
Study Information System: 135785
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Bílková, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
History Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
1867 - 1939, obecné, školství, škola, žák, učitel, vzdělání, výchova, výuka, Smíchov, Rakousko-Uhersko, ČeskoslovenskoKeywords (English)
1867 - 1939, general, education, school, student, teacher, upbringing, schooling, Smíchov, Austrian-Hungarian monarchy, CzechoslovakiaOtázky základního školství v odrazu školních kronik ZŠ U Santošky 1 (1867-1939) Abstrakt Bakalářská práce má za cíl postihnout vývoj obecného školství v letech 1867 - 1939 v kontextu ZŠ U Santošky 1, jejíž historie výklad doplňuje. První kapitola popisuje tereziánské školství společně s vývojem školství na Smíchově až do roku 1897, kdy vzniká IV. obecná škola pro chlapce a dívky na Smíchově (dnešní ZŠ U Santošky 1). Další část se věnuje charakteristice obecného školství a změnám, které přinášelo. Třetí kapitola se zaměřuje na změny a vývoj ve školství od vzniku samostatného Československa do vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava. Klíčová slova: 1867 - 1939, obecné, školství, škola, žák, učitel, vzdělání, výchova, výuka, Smíchov, Rakousko-Uhersko, Československo
Questions Concerning Elementary Education in Reflection of School Chronicles ZŠ U Santošky 1 (1897-1939) Abstract The focus of this Bachelor's thesis is to comprehend the development of general education in the years 1867 - 1939 in the context of school chronicles from elementary school U Santošky 1 which history illustrates the general scheme. First chapter describes theresian education together with the development of education in Smíchov until 1897, when IVth general school for boys and girls in Smíchov was founded (today elementary school U Santošky 1). The following chapter describes the characteristics of general education and the changes that were applied during the era. The third chapter focuses on changes and development since the foundation of the independent Czechoslovakia until the Protectorate of Bohemia and Moravia was established. Keywords: 1867 - 1939, general, education, school, student, teacher, upbringing, schooling, Smíchov, Austrian-Hungarian monarchy, Czechoslovakia