Kognitivní zpracovávání u dítěte s autismem
Cognitive Processing of a child with Autism
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55225Identifikátory
SIS: 141612
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
5. 2. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
poruchy autistického spektra, kognitivní zpracovávání, teorie mysli, oslabená centrální koherenceKlíčová slova (anglicky)
Autistic spectrum disorders, Cognitive processing, Theory of Mind, Weak central coherencePráce si klade za cíl popsat kognitivní zpracovávání dítěte s poruchou autistického spektra a zamyslet se nad jeho mechanismy a příčinami. První část práce představuje teoretické zázemí pro následnou interpretaci dat získaných ve výzkumu. Nejdříve stručně charakterizuje poruchy autistického spektra, kognitivní fungování jedinců s touto poruchou a především dvě hlavní psychologické teorie autismu: Teorii mysli S. B. Cohena a Teorii oslabené centrální koherence U. Frith. Druhá část práce popisuje průběh provedeného výzkumu. Jeho těžiště leží v dlouhodobé práci s dívkou s dětským autismem a s dívkou z intaktní populace. Postupně obě dívky prošly standardními testy teorie mysli, zkouškami čtení se zaměřením na porozumění a matematickými slovními úlohami. Výzkumné poznatky pochází především z následných rozhovorů s dívkami a ze sledování jejich způsobu práce a přemýšlení. Získaná data jsem konfrontovala s výše zmíněnými psychologickými teoriemi autismu. Konečná analýza ukazuje typické znaky kognitivního zpracovávání konkrétního dítěte s autismem: zaměření na detaily, "fyzické" uvažování a lpění na pravidlech a schématech.
The aim of this work is to describe cognitive processing of a child with autistic spectrum disorder, to pause on its mechanisms and causes. The first part of the work presents a theoretical background for following interpretation of the data acquired in the research. Firstly it briefly defines autistic spectrum disorders, cognitive functioning of individuals with the disorder and above all two main psychological theories of autism: Theory of Mind (S. B. Cohen) and Weak Central Coherence Theory (U. Frith). The second part of the work recounts a process of the research. Its focus lies in a long-lasting work with a girl with autistic spectrum disorder and a girl from intact population. The both girls went through standard theory of mind tests, reading exams aimed at apprehension and mathematic written exercises. Research data come mainly from following interviews with the girls and observation of their procedure of thinking. Gained data were confronted with the mentioned psychological theories of autism. Final analysis shows typical characteristics of cognitive processing of the particular child with autism: detail focusing, physical thinking and perseverance.