Další vzdělávání ředitele školy v mezinárodním kontextu - komparace České republiky, Bavorska, Severního Porýní-Vestfálska a Skotska
Further Education of a School Headmaster in an International Context - Comparison of the Czech Republic, Bavaria, North Rhine-Westphalia and Scotland
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53713Identifiers
Study Information System: 133158
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Celoživotní vzdělávání, další vzdělávání, kvalifikace ředitele školy, kompetenční profil, kvalifikační modelKeywords (English)
lifelong training, further training of teachers, further training of headmasters, headmaster competence, competence profile, qualifying modelObsahem práce je hledání odpovědi na otázku: "Jsou ředitelé škol v odlišných zemích Evropy vzájemně srovnatelní?" Autor práce se zabývá tématikou dalšího vzdělávání ředitelů škol v České republice, Spolkové republice Německo (Bavorsko a Severní Porýní-Vestfálsko) a Skotsku. Za pomoci zvolených metod výzkumu, kterými byl dotazník a rozhovory s řediteli, se snaží informovat o systémech a možnostech dalšího vzdělávání ve zvolených zemích. Autor práce zjišťuje, že další vzdělávání ředitelů se týká především manažerského a kvalifikačního vzdělávání. Nutnost kvalifikace vedoucích pracovníků dokazuje fakt, že v dnešní době jsou na ředitele škol kladeny nároky především na jejich kompetenční připravenost, kterou získají dobrým specializačním vzděláním. Získané informace mohou být vzájemně využitelné jako vzor či metodická doporučení, protože v každé zemi probíhá manažerské vzdělávání dle odlišných kvalifikačních modelů. KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní vzdělávání, další vzdělávání, kvalifikace ředitele školy, kompetenční profil, kvalifikační model
The aim of this thesis is to answer the following question: "Are school headmasters in different European countries comparable?" The author deals with the subject of further training of school headmasteres in the Czech Republic, the Federal Republic of Germany (Bavaria and North Rhine - Westphalia) and Scotland. With the help of selected research methods which were a questionnaire and interviews with headmasters he is trying to report on the opportunities of their further training in selected countries. The author finds out that further training of headmasters focuses primarily on managerial and vocational training. The necessity of further qualification of executives arises from the fact that nowadays headmasters have to meet a wide range of requirements in terms of their competence which they receive through good specialised training. The information obtained can serve as a model or methodological recommendation as in each country the managerial training follows different qualifying models. KEYWORDS: lifelong training, further training of teachers, further training of headmasters, headmaster competence, competence profile, qualifying model