Content and Language Integrated Learning with ICT using the Interactive Whiteboard
Jazykově integrovaná výuka IT s využitím interaktivní tabule
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53704Identifiers
Study Information System: 144429
CU Caralogue: 990016766840106986
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Müller Dočkalová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Information and Communication Technologies
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
CLIL, informační a komunikační technologie, cizí jazyk, obsahový předmět, obsahově a jazykově integrované učeníKeywords (English)
CLIL, Content and Language Integrated Learning, ICT, Information and Communication Technology, IWB, Interactive Whiteboard, second language, non-language subjectDiplomová práce "Content and Language Integrated Learning with ICT using the Interactive Whiteboard" si klade za cíl pokusit se vymezit potenciál pro využití metodiky CLIL při výuce informačních a komunikačních technologií. Práce zkoumá vývoj a oficiální podporu metodiky CLIL ze strany Evropské unie a zamýšlí se nad tím, jaké CLIL přináší výhody a proč o této metodice uvažovat. Kromě toho mapuje základní otázky, které si učitel klade, uvažuje-li o zavedení metodiky CLIL. V praktické části je práce zaměřena na tvorbu aktivit, které mohou sloužit jako příklad využití metodiky CLIL při výuce předmětu informační a komunikační technologie s využitím interaktivní tabule, což je nový moderní prostředek, kterým disponuje stále více škol. Praktická část zahrnuje soubory pro spuštění na interaktivní tabuli, vymezení žáků pro každou aktivitu, kontextu každé aktivity, jejích výukových cílů a očekávaných výstupů žáků. Zahrnuty jsou rovněž druhy úkolů a očekávané problémy. Klíčová slova: CLIL, informační a komunikační technologie, cizí jazyk, obsahový předmět, obsahově a jazykově integrované učení
The main goal of the diploma thesis "Content and Language Integrated Learning with ICT using the Interactive Whiteboard" is to provide a comprehensible assessment of the potential benefits of employing CLIL during ICT lessons. The thesis focuses on the recent history of CLIL and its roots as well as the official support it receives from the European Union. This work also takes a look at the advantages CLIL has to offer and why anybody should consider using it. This work goes on to suggest some basic questions a teacher should ask him/herself when considering whether to employ CLIL or not. The Practical Part is focused on creating a series of activities that may serve as an example of using CLIL during ICT lessons while making use of the Interactive Whiteboard, one of the new tools that is available to an increasing number of schools. The Practical Part also includes sample files to be opened on the Interactive Whiteboard, the age range of learners for whom the activity is intended, their learning context, aims and expected learning outcomes for each activity as well as the kinds of tasks included in each activity and the expected problems. Key Words: CLIL, Content and Language Integrated Learning, ICT, Information and Communication Technology, IWB, Interactive Whiteboard, second language,...