Řízení změn ve školách pomocí filozofie Kaizen
Management of changes at schools trough philosophy Kaizen
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53387Identifiers
Study Information System: 131898
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Implementace, Kaizen, management, zlepšovací návrhy, změnaKeywords (English)
Change, improving suggestions, implementation, Kaizen, managementDiplomová práce seznamuje s filozofií Kaizen, uplatňující se při zlepšování procesů ve výrobě a řízení. Předmětem práce je představení podstaty filozofie Kaizen a návrh implementace filozofie Kaizen do řízení změn ve školách jako jeden z alternativních modelů řízení školy. V teoretické části jsou charakterizovány principy původem japonské filozofie managementu, a to na základě rešerše dostupné literatury a dalších teoretických zdrojů. Pro lepší pochopení významu Kaizen je uvedena i jeho historie a vývoj. Zmíněna je odlišnost japonského a českého prostředí. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum uplatňování filozofie Kaizen v České spořitelně. Vlastní empirické šetření se zakládá především na rozhovorech a pozorováních. Těmito metodami je analyzována firemní zkušenost s implementací filozofie Kaizen. Výsledky výzkumu přinášejí pohled na nový fenomén pro oblast školství a představují možnosti pro případnou implementaci prvků filozofie Kaizen při řízení změn ve školách. Záznam z kvalitativního výzkumu je podkladem pro uplatnění filozofie Kaizen na konkrétním příkladu v podmínkách školy. Práce představuje filozofii Kaizen jako jeden z alternativních modelů řízení školy. Závěr práce shrnuje tuto metodu jako přínos v oblasti vedení lidí.
This thesis presents the philosophy of Kaizen which is applied for improviment of processes in production and leadership. The main aims of the thesis are to introduce the essence of the philosophy of Kaizen and to suggests implementation of the philosophy into schools as an alternative model of managment. In the theoretical part, the principles of philosophy of management, which have the roots in Japan, are characterized on the basis of research from the available literature and other theoretical sources. The history and evolution of Kaizen philosophy is anaylised within the text for a better undersatnding and the differences between Japanese and Czech society are also mentioned. The practical part is focused on qualitative survey of applying the philosophy of Kaizen in the company Česká spořitelna. The empirical investigation is mainly based on interviews and observations. The experience of the Česká spořitelna with the implementation of Kaizen philosophy is analysed through these two methods. The results of the survey provide a view on new phenomenon for the school sector and introduce options for its possible implementation of some of the concepts of Kaizen philosophy in the management of changes in schools. The transcript of qualitative research is the basis for the application of Kaizen...