Funkce evaluace a autoevaluace v řídícím procesu škol
Evalution and self-evalution function in the management process of the schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53380Identifiers
Study Information System: 131901
Collections
- Kvalifikační práce [15803]
Author
Advisor
Referee
Voda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Evaluace, autoevaluace, hodnocení, kvalita, ředitel školy, zřizovatel školyKeywords (English)
Evalution, self evalution, quality, headteacher, founder of schoolZávěrečná diplomová práce je zaměřena na analýzu procesu evaluace a autoevaluace v řídícím procesu škol. Tento proces je jednou z důležitých činností škol, který je-li prováděn správně, vede mnohdy k efektivnímu usměrňování činnosti rozvoje školy, k vytváření kvalitní školy a ke spokojenosti všech zúčastněných stran. V teoretické části práce jsou objasněny základní pojmy celého procesu evaluace, které vycházejí z poznatků odborné literatury a jeho legislativní východiska v kontextu současných změn. Výzkumná část práce zahrnuje metaanalýzu závěrečných bakalářských prací, které se zabývají procesem evaluace a autoevaluace. Na základě jejich výzkumných šetření byl vytvořen obecný postup při hodnocení ředitelů škol zřizovateli škol a jsou pojmenovány hlavní zásady ředitelů škol, které vedou ke zkvalitnění jejich řídící činnosti. KLÍČOVÁ SLOVA: Evaluace, autoevaluace, hodnocení, kvalita, ředitel školy, zřizovatel školy.
The final thesis is focused on the analysis of the proces of evalution and self evalution in the school management proces. This proces is on of the important activities of the school. If done corectly ,it often leads to effective regulation of school activities developement, it creates quality schools and to the satisfaction of all parties. The theoretical part of the thesis expains the basic concepts of the evalution process. They are besed on knowledge of literature and its legal basic in the context of recent changes. The research includes a metaanalysis of works that deal with the process of evalution and self evalution. Based on these investigation, the researchers have created a general approach to the evalution of school headteachers for the school founders and the main principles of school headteachers have been named which leads to the improvement of their management activites. KEYWORDS: Evalution, self evalution, quality, headteacher, founder of school