Řešení skupinových konfliktů v mateřské škole (z pohledu ředitelek, ředitelů mateřských škol Středočeského kraje)
Solving of Group Conflicts in Kindergarten (from the point of view headmisresses and headmasters of the Central Bohemian Region kindergartens)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53377Identifiers
Study Information System: 133150
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Lisnerová, Romana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Konflikt, interpersonální konflikt, skupinové konflikty, průběh, řešení, strategie, prevence, vyjednáváníKeywords (English)
Conflict, interpersonal conflict, group conflicts, course, solution, strategy, prevention, negotiationDiplomová práce se zabývá problematikou řešení skupinových konfliktů v mateřské škole, předkládá názory, citaci a komparaci českých i zahraničních autorů, čerpá z domácích i zahraničních pramenů. V teoretické části přináší poznatky z dané oblasti, definuje termín "konflikt", vymezuje základní druhy konfliktů, věnuje se skupinovým konfliktům v souvislosti s vlivem osobnosti jedince na vznik konfliktu. V druhé polovině teoretické části se zaměřuje na řešení a předcházení konfliktům. V tomto smyslu je též orientován výzkum, který vychází z cíle výzkumného šetření. Výzkumná část předkládá výsledky výzkumného šetření, kdy popisuje a analyzuje příčiny a řešení skupinových konfliktů v praxi. Vyhodnocení pak vede k zodpovězení výzkumných otázek. Práce je stylizována tak, aby ji mohla využít co nejširší skupina ředitelů a řídících pracovníků v mateřských školách.
This dissertation inquires into the issue of solving group conflicts in kindergartens, presents opinions, quotations and comparison of Czech and foreign authors, derives from both local and foreign sources. In the theoretical part it brings forth findings from the stated area, defines the term "conflict", delineates the basic types of conflicts, deals with group conflicts in the context of the influence of an individual on the inception of a conflict. In the second half of the theoretical part it focuses on the settlement and prevention of conflicts. The research, coming from the goal of the inquiry, is directed in the same spirit. The research part presents the results of the inquiry, describing and analysing the causes and solutions of group conflicts in practice. The evaluation then leads to answering the research questions. The work is designed so the broadest range of headmasters and administrators of kindergartens could make use of it.