Jak ředitelé přidělují učitelé do jednotlivých tříd?
How do school principals assign teachers to classes?
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53370Identifiers
Study Information System: 103294
Collections
- Kvalifikační práce [16847]
Author
Advisor
Referee
Starý, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pedagogické řízení školy, kvalitní učitelKeywords (English)
educational leadership, teacher qualityVzdělávací systém v České republice umožňuje rozřazovat žáky dle jejich schopností na prvním a druhém stupni základní školy. Učitelé jsou tedy přidělování k žákům do výběrových, či nevýběrových tříd a skupin řediteli, nebo vedením základních škol. Tato diplomová práce se zabývá způsobem přidělování učitelů do jednotlivých tříd řediteli a vedením na základních školách a klade si za cíl zjistit, jakým způsobem a podle jakých kritérií dochází k výběru učitelů do jednotlivých typů tříd. Výzkumné šetření v diplomové práci je podpořeno výzkumy, zabývajícími se kvalitou učitele a diferencovaným vzděláváním již od 60. let 20. století. Teoretická část diplomové práce se soustřeďuje na vymezení pojmů týkajících se diferencovaného vzdělávání a sleduje, jakým způsobem je nahlíženo na učitele a učitelskou profesi. V empirické části je popsána výzkumná metodologie kvalitativního výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jakým způsobem ředitelé či vedení přidělují učitele do jednotlivých tříd, jaká kritéria jsou pro ně rozhodující a jak definují kvality přidělovaných učitelů. Klíčová slova: Vnější diferenciace, vnitřní diferenciace, kvalita učitele, pojetí výuky, výběrová základní škola, rozřazování žáků, schopnosti, ředitel, přidělování učitelů, výběrové třídy, výběrové skupiny, kvalitativní výzkum
The education system in the Czech Republic allows sorting pupils according to their abilities in the first and second level of primary school. Teachers are therefore placed to pupils in selective or non-selective classes and groups by headmasters and management of primary schools. This thesis deals with the placing of teachers to classes by headmasters and management in primary schools and aims to determine by what way and according to which criteria teachers are placed to different types of classes. The research in this thesis is supported by studies, which deal with the quality of teacher and differential education since the 60th of the 20th century. The theoretical part of the thesis focuses on the definition of terms related to differential education and studies how teachers and the teaching are viewed. The empirical part describes the research methodology of qualitative research which objective is to discover how the headmasters or management place teachers to classes, in addition what criteria are decisive for them and how they define qualities of the placed teachers. Key words: External differentiation, internal differentiation, quality of teacher, teaching approaches selective primary school, the sorting of students, abilities, Principal, the placing of teachers, selective classes,...