Vladimír Bibler a Škola dialogu kultur
Vladimír Bibler and The School of The Dialogue of Cultures
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52878Identifikátory
SIS: 95170
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Semrádová, Ilona
Prokešová, Miriam
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
13. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
ruská filozofie - dialog - kultura - pedagogikaKlíčová slova (anglicky)
Russian philosophy - dialogue - culture - educationPráce heuristicky analyzuje myšlenky ruského filozofa Vladimíra Solomonoviče Biblera (1918-2000), který patří k pokračovatelům filozofické školy Michaila Michailoviče Bachtina. Jeho práce je u nás neznámá. Ve svých úvahách Bibler došel ke konstatování, že se nyní nacházíme na novém počátku filozofie a myšlení, v čase, kdy se tu střetávají různé kultury současné i minulé. Tyto kultury jsou ve vzájemném dialogu, který proměňuje jejich významy. Na základě jeho myšlenek došlo v Rusku k vytvoření Školy dialogu kultur. Jejím cílem je příprava tzv. člověka kultury, který je schopen být sám aktivní v dialogu kultur. Tato škola kopíruje v jednotlivých třídách historický sled kultur (kultury antické, středověké, novověké a současnost). Experimentálně byla tato škola prověřena s úspěchy.
The thesis analyses heuristically the ideas of the Russian philosopher Vladimir Solomonovich Bibler (1918-2000), who belongs to the continuers of Mikhail Mikhailovich Bakhtin's philosophical school. Bibler's work is unknown in our country. In his thoughts, Bibler came to the statement we are now at the new beginning of philosophy and thinking, at the time of different present and past cultures meeting. These cultures are in mutual dialogue transforming their meanings. On the basis of Bibler's thoughts, the School of Dialogue of Cultures was created in Russia. Its aim is to prepare a man of culture who himself is able to be active in the dialogue of cultures. Individual classes of this school copy the historical sequence of cultures (the classical age, the medieval age, the modern age, and the present age). The School has been proven experimentally with success.