Plánování výuky zaměřené na průřezová témata RVP ZV a ověřování dopadů této výuky na rozvoj klíčových hodnot a postojů žáka na 1. stupni ZŠ
Planning of teaching focused on cross curricula topics and verification of its impact on the development of key values and attitudes of primary school pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5244Identifikátory
SIS: 161360
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, průřezová témata, hodnoty, postoje, vzdělávací výsledky, případová studieKlíčová slova (anglicky)
Global education, developmental education,values, attitudes, educational results, case studiesCíl práce V teoretické části diplomové práce je mým cílem zmapovat možnosti učitele při začleňování průřezových témat do výuky na 1. stupni základní školy, především průřezové téma, které se zabývá výchovou k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Ráda bych se zaměřila na to, jak učitel může v rámci výuky rozvíjet žákovské hodnoty a postoje, které se k průřezovým tématům vztahují, a zároveň, jak lze zjišťovat dopady takto orientované výuky a dále s nimi pracovat. Chci se zaměřit i na vymezení požadavků na učitele preferujícího přístup k výuce orientovaný na postoje a hodnoty. V empirické části práce zpracuji případovou studii na základní škole, která zmapuje práci s metodikou pro zjišťování postojů a hodnot žáků a účinnost výukové intervence představující cílenou práci s postoji a hodnotami žáků. Sběr dat proběhne formou zúčastněného pozorování a shromažďování dokumentů a artefaktů ve třídě. Vztah výzkumného problému a výzkumných otázek Na základě osvojených znalostí a získaných zkušeností jsem si stanovila následující otázky, na které by měla práce odpovědět: Jak rozvíjí učitel postoje a hodnoty vyplývající z vymezení průřezových témat rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání? Jaké metody zjišťování vlivu výuky na postoje a hodnoty žáků učitel využívá? Jaký vliv má...
The target of the thesis In the theoretical part of the thesis is my aim to chart the teachers possibilities for incorporation of the sectional themes into the teaching at first level of basic school. Especially the theme regarding the education of the thinking in European and global context. I would like to focus on how the teacher can within the class develop the students values and their attitude, which are related to the sectional themes and concurrently, how can we detect and use the impacts of this type of teaching. I will focus on definition of the requirements for the teachers, who prefers approach to the teaching oriented on attitudes and values. In the empirical part of the thesis I am going to make a case study at the basic school, which will chart the actual work of the survey methods, regarding the students values and their attitudes and efficiency of the intervention presented as targeted work with these values and attitudes. Data collection will be in form of participant observations and collection of the documents and artefacts in the classroom. The relationship between the research subject and the questions Based on the knowledge and obtained experiences, I would like to focus on following questions. How the teacher is developing the attitudes and the values coming from the...