Využití sestémů AAK u osob s narušenou komunikační schopností
Use of alternative and augmentative communication systems for people with disturbed communication ability
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52418Identifikátory
SIS: 121971
Katalog UK: 990016066060106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Vanda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
21. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
narušená komunikační schopnost, Rettův syndrom, pervazivní vývojové poruchy, alternativní a augmentativní komunikace, VOKSKlíčová slova (anglicky)
communication disorder, Rett syndrome, pervasive developmental disorders, augmentative and alternative communication, VOKSPředkládaná bakalářská práce pojednává o problematice využívání systémů alternativní a augmentativní komunikace u osob s narušenou komunikační schopností. V textu jsou objasněna teoretická východiska práce, mezi něž patří pojmy: komunikace, narušená komunikační schopnost, Rettův syndrom - RTT a systémy alternativní a augmentativní komunikace - AAK. Problematika RTT je v textu zpracována tak, aby sloužila zároveň jako zdroj informací o tomto vzácném onemocnění. Práce je zaměřena především na AAK systémy využitelné u osob s RTT. Praktická část práce je tvořena kazuistikou dívky s RTT. Analyzuje dosavadní vývoj dítěte včetně jeho komunikačních dovedností. Popisuje aktuální stav dosažené úrovně komunikačních dovedností, rozebírá průběh nácviku AAK systému VOKS u této dívky a analyzuje dopad využívání VOKS na rozvoj jejích komunikačních dovedností. Klíčová slova: narušená komunikační schopnost, Rettův syndrom, pervazivní vývojové poruchy, alternativní a augmentativní komunikace, VOKS
The presented bachelor thesis deals with the issue of the use of alternative and augmentative communication in people with impaired communication abilities. The text explained the theoretical basis of the work, including concepts: communication, communication disorder, Rett syndrome - RTT and systems of alternative and augmentative communication - AAC. The issue of RTT is processed to serve as a source of information about this rare disease. The thesis is mainly focused on AAC systems usable for people with RTT. The practical part consists of case study of girl with RTT. It analyzes the current development of the child, including her communication skills. It describes the current status of the level of communication skills, discusses progress of training the AAC system VOKS with this girl and analyzes the impact of the use of VOKS on her communication skills development. Keywords: communication disorder, Rett syndrome, pervasive developmental disorders, augmentative and alternative communication, VOKS
