Role neslyšícího asistenta na základních školách pro žáky se sluchovým postižením
Role of a Deaf Assistant in Primary Schools for pupils with Hearing Impairment
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51639Identifiers
Study Information System: 121017
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Special Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sluchové postižení, sluchové vady, jazyková a kulturní menšina Neslyšící, znakový jazyk, asistent pedagoga, metody vzdělávání neslyšících, vzdělávání žáků se sluchovým postižením, bilingvální metoda vzděláváníKeywords (English)
hearing impairment, linguistic and cultural minority Deaf, sign language, teaching assistant, methods of deaf education, bilingual education method, education of hearing impaired pupilsRESUMÉ Tato bakalářská práce se zabývala neslyšícími asistenty, kteří působí na základní škole pro žáky se sluchovým postižením. Cílem bylo zjistit, jaký je jejich celkový význam, přínos pro žáky se sluchovým postižením. První kapitoly obsahují uvedení do problematiky sluchového postižení, kulturní a jazykové menšiny Neslyšících, vývoje a vzdělávání žáků se sluchovým postižením se zaměřením na osobnost neslyšícího asistenta a jeho přínosu ve vzdělávacím procesu. Další část bakalářské práce pojednává o výzkumném šetření, jehož cílem bylo zjistit a popsat vliv neslyšících asistentů na jedné základní škole pro žáky se sluchovým postižením přímo ve vyučovacím procesu. Výzkumné šetření probíhalo formou pozorování ve třídách, kde působil primárně slyšící pedagog spolu s neslyšícím asistentem. Jak vyplývá z výsledků šetření, přítomnost neslyšícího asistenta na základní škole pro žáky se sluchovým postižením má velký význam pro vývoj a vzdělávání žáků se sluchovým postižením v mnoha ohledech.
Thesis dealt with deaf assistants who work in primary school for pupils with hearing impairment. The aim was to find out their benefits for pupils with hearing impairment. The first chapters include introduction to the topic of hearing impairment, cultural minority the Deaf, development and education of students with hearing disabilities, focusing on the personality of the deaf assistant and his contribution in the educational process. Another part of the thesis deals with the research whose objective was to describe the influence of deaf assistant at a primary school for pupils with hearing impairment within the teaching process. The survey was carried out by observation in the classroom, where the deaf assistant worked primarily with the hearing teacher. As is clear from the survey results, the presence of a deaf assistant at a primary school for pupils with hearing impairment is of great importance for the development and education of pupils with hearing impairment in many ways.