Kresba u dětí s autismem
Drawing in children with Autism
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51630Identifiers
Study Information System: 121329
CU Caralogue: 990016230680106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Autismus, Kresba, Porucha autistického spektra, Aspergerův syndromKeywords (English)
Autism, Drawing, Autism Spectrum Disorder, Asperger syndromeTato bakalářská práce pojednává o problematice kresby u dětí s autismem. Je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a empirickou. V první části se zabývám především teoretickými poznatky o poruchách autistického spektra obecně, dále dětskou kresbou, jejím vývojem u běžné populace a ke konci se věnuji specifikům v kresbě u populace dětí s autismem. Část empirická pak obsahuje celkový popis a průběh sběru dat, podrobnou kazuistiku dítěte s poruchou autistického spektra a nakonec analýzu několika desítek kreseb, které jsem ve spolupráci s rodiči dítěte nasbírala. Interpretace dat je doplňována o další informace, jako průběh kresby, komentáře dítěte či výpovědi matky o vývoji kresebného projevu i o samotných výkresech. Cílem mojí práce je zjistit, zda existují specifické znaky v kresbě dítěte s Aspergerovým syndromem a následně tyto znaky provázat s literaturou a vědeckými poznatky o autismu.
This bachelor thesis deals with the issue of drawings in children with autism. It is divided into two parts, the theoretical and the empirical. In the first part I am foccusing mainly on theoretical findings about Autism Spectrum Disorder, continuing by children's drawings and it's development in population and at the end I'm attending to the specifics of the drawing of children with autism. The empirical part contains a description of data collection, a detailed case report of a child with Autism Spectrum Disorder and finally an analysis of dozens of drawing that I collected in collaboration with the child's parents. Data interpretation is supplemented by other informations, such as a course of drawing, comments or testimony of child's mother about the development of drawing expression and about the drawings themselves. The aim of my thesis is to determine whether there are specific features in the drawing of a child with Asperger Syndrome and subsequently these characters interconnect with literature and scientific knowledge about autism.