Argumentace v mravním usuzování dětí školního věku
School-age children - argumentation in their moral judgment
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51595Identifiers
Study Information System: 121626
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Hříbková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
morální vývoj,spravedlnost,morální usuzováníKeywords (English)
moral development, justice, moral judgmentPráce staví na teoretických východiscích švýcarského psychologa Jeana Piageta. V teoretické části je podrobněji představena Piagetova teorie v souvislosti s prací jeho následovníka Lawrence Kohlberga i pozdějších kritiků. Předmětem práce je výzkum morální argumentace dětí školního věku, konkrétně v návaznosti na Piageta, mapování přechodu od argumentace odpovědností objektivních důsledků k argumentaci odpovědností subjektivních záměrů. Jako výzkumný nástroj byla použita baterie šesti dvojic morálních příběhů. Ty byly zadány 53 dětem; nad příběhy jsem s dětmi následně vedl krátké rozhovory. Tyto příběhy byly z části přejaty od Piageta, z části doplněny nově zkonstruovanými příběhy, jež popisovaly jednání vedoucí k velmi výrazné materiální ztrátě. Hlavním předmětem výzkumu tak byla možná koordinace hledisek objektivní a subjektivní odpovědnosti v souvislosti s extrémní materiální ztrátou obsaženou v příbězích. Klíčová slova: morální vývoj, spravedlnost, morální usuzování
The thesis is based upon the theoretical foundations of the Swiss psychologist Jean Piaget. The theoretical part thoroughly introduces Piaget's theories in relation to the works of his follower Lawrence Kohlbeg and later critics. The theme of the thesis is a research of the moral judgment of school-age children, specifically, in relation to Piaget, mapping the transition from the argumentation of responsibilities of objective consequences to the argumentation of responsibilities of subjective intentions. A set of six pairs of moral stories has been used as the means of the research. The stories were told to 53 children and short interviews followed. A part of the stories came from Piaget, the other part consisted of newly-constructed stories featuring a very substantial material loss. The main object of the research was the possible coordination of viewpoints of objective and subjective responsibility in relation to the extreme material loss contained within the stories. The research also focused on the different ratios of answers based on objective and subjective responsibility in connection with the age of the child. Key words: moral development, justice, moral judgment