Praktické využití aplikované behaviorální analýzy při tvorbě individuálně vzdělávacích plánů u dětí s autismem
Practical use of Applied Behavioural Analysis in the creation of individual educational plans for children with autism
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51562Identifikátory
SIS: 121420
Kolekce
- Kvalifikační práce [18629]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šiška, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
16. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Aplikovaná behaviorální analýza (ABA), Verbální chování - aplikovaná behaviorální analýza (VB-ABA), individuální vzdělávací plán (IVP), autismus, poruchy autistického spektra (PAS)Klíčová slova (anglicky)
Applied Behavioral Analysis (ABA), Verbal Behavior - Applied Behavioral Analysis (ABA-VB), Individual Education Plan (IEP), Autism, Autism Spectrum Disorders (ASD)NÁZEV: Praktické využití aplikované behaviorální analýzy při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu u dítěte s autismem. AUTOR: Kateřina Chrapková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zabývá praktickým využitím aplikované behaviorální analýzy (ABA) při tvorbě individuálního vzdělávacího planu (IVP) u dítěte s autismem. Pokouší se také přinést ucelenější pohled na intervenci ABA, která osobám s poruchami autistického spektra (PAS) nabízí další možnost výchovně-vzdělávacího procesu. Obsah práce je členěn do čtyř částí. V první kapitole jsou charakterizovány poruchy autistického spektra a jejich klasifikace. Jsou zde popsány možnosti vzdělávaní osob s PAS a také strategie tvorby individuálního vzdělávacího plánu. Druhá kapitola seznamuje s historií a vývojem aplikované behaviorální analýzy a specifickým přístupem Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Pro komplexní pohled na intervenci VB-ABA je do teoretické části zahrnut nástin struktury a organizace programu, vymezení terminologie a stručný přehled metod učení. Poslední kapitola je zaměřena na tvorbu individuálního vzdělávacího plánu a má teoreticko-aplikační charakter. Teoretická část seznamuje se strategií tvorby IVP a edukačně hodnotícím profilem...
TITLE: Practical use of Applied Behavioral Analysis in creating an individual education plan for a child with autism. AUTHOR: Kateřina Chrapková DEPARTMENT: The Department of Special Education SUPERVISOR: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. ABSTRACT: This bachelor`s thesis deals with the practical use of Applied Behavioral Analysis (ABA) in creating an Individual Education Plan (IEP) for child with autism. It also attempts to provide a more comprehensive view of the ABA intervention, which provides individuals with Autistic Spectrum Disorder (ASD) an additional option in their educational process. The work is divided into four parts. The first chapter characterizes autistic spectrum disorder and its classification. Included are descriptions of education possibilities for individuals with ASD as well as strategies for making an Individual Education Plan. The second chapter introduces the history and development of Applied Behavioral Analysis and specific Verbal Behavior Approach of Applied Behavioral Analysis (VB-ABA). To give a comprehensive view of VB-ABA intervention, included are the theoretical outlines of the structure and organization of the program, terminology defined as well as a brief overview of learning methods. The last chapter is focused on creating an Individual Education Plan and details the...