Efektivní výukové strategie
Effective Instructional Strategies
rigorous thesis (RECOGNIZED)

Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5149Identifiers
Study Information System: 148908
CU Caralogue: 990018474920106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 12. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
V první části disertační práce jsm e si položili obecnou otázku, jaká výuka je efektivní, a pokusili jsme na ni najít odpověď v teoretických zdrojích. Nejdříve jsm e vymezili pojmy výuka a výukové strategie. Vycházíme z takového pojetí, které výuku chápe především jako interaktivní proces vyučovacích činností učitele a učebních procesů žáků. Výukovými strategiemi rozumíme promyšlené záměry, plány a postupy učitele, které předcházejí použití konkrétních výukových metod. Soustředili jsme pozornost především na tzv. procesuálni efektivitu, která se soustřeďuje na procesy vyučování a učení a je významným doplněním rezultativní efektivity, která se zabývá zjišťováním výsledků učebních procesů. Z analýzy teoretických zdrojů jsme vyvodili faktory, které pro procesuálni efektivitu výuky považujeme za rozhodující. Teoretické poznatky jsm e soustředili do modelu cílevědomé, aktivní a smysluplné výuky (CAS), který jsm e se pokusili dát do vztahu se zákonitostmi časového průběhu výuky. Tím jsme dospěli ke struktuře efektivního učebního cyklu. Tento cyklus je tvořen fázemi stanovování učebních cílů, aktivování dosavadních znalostí, porozumění novému učivu, retence znalostí a závěrečnou reflexí. Pojmenování fází odpovídá učebním procesům, ke kterým by u žáků při výuce mělo docházet. K jednotlivým fázím učebního cyklu jsm...
The main aim of this work is to clarify the concept of educational effectiveness. In the theoretical part we first of all describe different conceptualizations of effectiveness. Then we focus on the "processual effectiveness" rather than the "result effectiveness" of the learning in lien with the Czech science literature. Searching for the optimal school instruction which engage student learning is the next step. We focus on three key factors and we try to explain their principles. In our concept an effective instruction arises when students understand and adopt the instructional objectives (setting objectives), learn actively (activity) and finally they reveal the meaning in the topic (meaningfulness). The qualitative factors mentioned above were put through the time factor and thus we tried to design a model o f the effective instruction. We identify five crucial stages of a lesson: setting objectives, activating prior knowledge, understanding the topic, retention of knowledge and concluding reflection. These stages create an effective learning cycle as a part of a learning spiral. For every stage we give some examples of particular instructional strategies and methods. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)