Show simple item record

Alteration of some psychological methods, which are applicable school readiness at hearing-impaired children
dc.creatorFrývaldská-Betinská, Markéta
dc.date.accessioned2017-03-28T08:40:36Z
dc.date.available2017-03-28T08:40:36Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/5146
dc.description.abstractThere is a wide range of different psycho diagnostics methods for evaluation of the school readiness of the pre-school children; however, there is no single method that is standardized or has benchmarks for hard-hearing and deaf children in the Czech Republic. This dissertation describes strong and weak point of the standard psycho diagnostic methods as well as provides recommendation which methods shall be used for psycho diagnostics of the school readiness of the hard-hearing and deaf children. The dissertation also outlines particular testing methodology for the hard-hearing and deaf children. The nine most frequently used methods were chosen for the dissertation research. A questionable understanding of the standard instruction has been indicated in seven methods: Screening Test of School Readiness, Ravens Progressive Matrices, Reversal Test, Retracing Test, Laterality Test and Drawing test of Human and Vineland Adaptive Behavior Scales. Two methods cannot be used for hard-hearing or deaf children at all, since they test ability to recognize sounds of the speech; this was a Test of auditory differentiation a WPPSI Performance Scale. Moreover, WPPSI Performance Scale is a pure verbal based test focused on measuring verbal intelligence.en_US
dc.description.abstractSluchové postižení obsahuje sociální a kulturní hodnoty přesahující fyzickou absenci slyšení. Proto porozumění sluchově postiženým znamená především porozumění charakteru prostředí, ve kterém vyrůstají, mechanismům sluchového postižení a příčinám sluchového postižení. Sluchově postižení nemají snížený intelekt, ale mají jazykové nedostatky či jsou jazykově ochuzeni. Přesto sluchově postižení vykazují vysokou míru nezaměstnanosti a z hlediska sociální struktury mají nízký socioekonomický status. Navzdory mnoha cílům a aspiracím rodičů, pedagogů a dalších odborníků tito lidé zůstávají mnohdy handicapovanými (tím není myšleno sluchové postižení) po celý život ve srovnání s jejich slyšícími protějšky. Oblast výuky sluchově postižených dětí zaznamenala od svých počátků obrovské změny. V posledních dekádách se vzdělávání sluchově postižených dětí dramaticky měnilo, prošlo řadou proudů a názorů. Od 90. let 20. stol. začínají být uváděny do škol bilingvální programy (předávání všech informací ve dvou jazykových kódech, ve znakovém jazyku a mluveném jazyku). Tento přístup zvyšuje šance dětí na integraci do běžných škol pro slyšící děti a narůstá i počet sluchově postižených dětí, která jsou v běžných školských zařízeních integrována. Šance na zvýšení jejich socio-ekonomického statusu se zvyšují. Rodiče těchto dětí...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleModifikace některých psychodiagnostických metod zjišťování školní zralosti použitelné u sluchově postižených dětícs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-11-16
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId148851
dc.title.translatedAlteration of some psychological methods, which are applicable school readiness at hearing-impaired childrenen_US
dc.identifier.aleph001847483
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csProspělcs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csSluchové postižení obsahuje sociální a kulturní hodnoty přesahující fyzickou absenci slyšení. Proto porozumění sluchově postiženým znamená především porozumění charakteru prostředí, ve kterém vyrůstají, mechanismům sluchového postižení a příčinám sluchového postižení. Sluchově postižení nemají snížený intelekt, ale mají jazykové nedostatky či jsou jazykově ochuzeni. Přesto sluchově postižení vykazují vysokou míru nezaměstnanosti a z hlediska sociální struktury mají nízký socioekonomický status. Navzdory mnoha cílům a aspiracím rodičů, pedagogů a dalších odborníků tito lidé zůstávají mnohdy handicapovanými (tím není myšleno sluchové postižení) po celý život ve srovnání s jejich slyšícími protějšky. Oblast výuky sluchově postižených dětí zaznamenala od svých počátků obrovské změny. V posledních dekádách se vzdělávání sluchově postižených dětí dramaticky měnilo, prošlo řadou proudů a názorů. Od 90. let 20. stol. začínají být uváděny do škol bilingvální programy (předávání všech informací ve dvou jazykových kódech, ve znakovém jazyku a mluveném jazyku). Tento přístup zvyšuje šance dětí na integraci do běžných škol pro slyšící děti a narůstá i počet sluchově postižených dětí, která jsou v běžných školských zařízeních integrována. Šance na zvýšení jejich socio-ekonomického statusu se zvyšují. Rodiče těchto dětí...cs_CZ
uk.abstract.enThere is a wide range of different psycho diagnostics methods for evaluation of the school readiness of the pre-school children; however, there is no single method that is standardized or has benchmarks for hard-hearing and deaf children in the Czech Republic. This dissertation describes strong and weak point of the standard psycho diagnostic methods as well as provides recommendation which methods shall be used for psycho diagnostics of the school readiness of the hard-hearing and deaf children. The dissertation also outlines particular testing methodology for the hard-hearing and deaf children. The nine most frequently used methods were chosen for the dissertation research. A questionable understanding of the standard instruction has been indicated in seven methods: Screening Test of School Readiness, Ravens Progressive Matrices, Reversal Test, Retracing Test, Laterality Test and Drawing test of Human and Vineland Adaptive Behavior Scales. Two methods cannot be used for hard-hearing or deaf children at all, since they test ability to recognize sounds of the speech; this was a Test of auditory differentiation a WPPSI Performance Scale. Moreover, WPPSI Performance Scale is a pure verbal based test focused on measuring verbal intelligence.en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV