Využití her a hraček při rozvoji dětí s těžkým kombinovaným a zrakovým postižením
Use of Games and Toys for Assisting the Development of Children with Severe multiple Disabilities and Visual Impairment
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51272Identifiers
Study Information System: 96153
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kombinované postižení, zrakové postižení, zraková stimulace, aktivní učení, hra, hračkaKeywords (English)
multiple disability, visual impairment, visual stimulation, active learning, game, toyBakalářská práce "Využití her a hraček při rozvoji dětí s těžkým kombinovaným a zrakovým postižením" je zaměřena na možnosti rozvoje dětí s těžkým kombinovaným postižením, které mají také těžké zrakové postižení. Popisuje možnosti využití hraček a her při specifických zrakových a multisenzoriálních stimulacích v rámci edukačního procesu. V teoretické části vymezuje základní pojmy a zabývá se teoretickými východisky v oblasti vývoje dítěte, jeho zrakového vnímání a vývoje jemné a hrubé motoriky. Také popisuje některé nejčastější diagnózy spojené s pojmem kombinované postižení. Praktickou část tvoří kazuistika dítěte s těžkým kombinovaným a zrakovým postižením.
The thesis 'The Use of Games and Toys for Assisting the Development of Children with Severe multiple Disabilities and Visual Impairment' is focused on the possibilities of development of children with severe multiple disabilities who additionally suffer from severe visual impairment. It describes the possibilities of using toys and games for specific visual and multisensory stimulation as part of the educational process. The theoretical section defines basic concepts and discusses the theoretical basis relating to the development of the child's visual perception and the development of fine and gross motor skills. It also describes some of the most common diagnoses associated with the syndromes that cause multiple disability. The practical section of the thesis consists of a case-study of a child with severe multiple and visual disabilities.