Osvojování prostorových vztahů v raném dětství
Development of spatial orientation in infancy
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49736Identifikátory
SIS: 70205
Katalog UK: 990013942170106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kucharská, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
13. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce se zabývá tématem osvojování prostorových vztahů v raném dětství. Je koncipována jako teoretická analýza vycházející z rešerše odborné literatury. Celý text se opírá o problematiku konstrukce prostoru v díle Jeana Piageta, konkrétně v jeho monografii Child's Conception of Reality (1955). Ve své první části studie seznamuje čtenáře s Piagetovými pojmy koncept objektu a grupa přemístění a s jeho pohledem na konstrukci světa. Výklad Piagetovy teorie je následně shrnut a vsazen do kontextu ostatních autorů v druhé části studie. Konkrétně je nabídnuta alternativa v podobě přístupu Renée Baillargeon. Její originální přístup k hodnocení schopností dětí i odlišná koncepce kognitivního vývoje slouží jako odrazový můstek ke kritickému náhledu Piagetova výkladu. Cílem práce je prozkoumat osvojování prostorových vztahů u Jeana Piageta v rozsahu větším, než nabízí české překlady jeho díla, a konfrontovat jeho závěry s adekvátním partnerem nalezeným na základě studia relevantních literárních pramenů. Studie je zaměřena na dětský věk do dvou let korespondující s Piagetovým senzomotorickým obdobím.
This thesis deals with the acquisition of spatial relationships in infancy. It is conceived as a theoretical analysis based on a literature search. The framework of this study is a construction of space described in Jean Piaget's monograph Child's Construction of Reality (1955). The thesis is divided into two parts. The first part consists of the interpretation of Piaget's conception of the development of the permanent object, the group of displacement and the construction of space. The second part is based on the view of Reneé Baillargeon as a representative of another theoretical approach in the field of cognitive development. Baillargeon insight into spatial relations enables to review Piaget's theory in the new context. The aim of this thesis is to get to know Piaget theory of the construction of spatial relationships. The goal is to extended knowledge derived from Czech translations of Piaget and to compare it with adequate theoretical partner found by literature search. The study is focused on the Piaget's sensorimotor stadium, i.e. on children till the age of two years.
