Komunikační systémy osob s hluchoslepotou
Children with deafblindness: types of communication
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49351Identifiers
Study Information System: 97848
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Ptáčková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hluchoslepota, dítě, člověk s hluchoslepotou, komunikace, komunikační systémyKeywords (English)
deafblindness, a child, human being with deafblindness, communication, types of communicationNázev: Komunikační systémy osob s hluchoslepotou Anotace: V diplomové práci nahlédnu do problematiky komunikace a komunikačních systémů osob s hluchoslepotou se zvláštním zřetelem na rozvoj této komunikace u dětí. Práce je zaměřena jednak na hluchoslepotu jako takovou, jednak na specifika, která toto postižení přináší v období dětství. Rovněž jsou zde uvedeny nejrozšířenější komunikační systémy osob s hluchoslepotou. V druhé části práce jsou popsány výsledky dotazníkového šetření, které přinášejí praktický pohled na tuto problematiku. Přínosem by se měly stát všechny tyto shromážděné poznatky i zkušenosti, které by tak mohly opět o něco více přiblížit život jedné skupiny osob s kombinovaným postižením - konkrétně lidí s hluchoslepotou. Klíčová slova: hluchoslepota, dítě/člověk s hluchoslepotou, komunikace, komunikační systémy
Název v angličtině: Children with Deafblindness: Types of Communication Annotation: This diploma thesis deals with a view to the communication and to the types of communication according to the people with deafblindness, especially to the development of the communication by the children. The work is focused on both deafblindness and specifics which it brings to someone at childhood. There are also mentioned the most frequent types of communication by the people with deafblindness. In the second part of the thesis are developed the results of survey which brings a practical look to this issue. All these collected knowledge and experience could bring us closer to the life of one group of people with multiple disabilities - the people with deafblindness. Keywords: deafblindness, a child/human being with deafblindness, communication, types of communication