Kresba u předškolních dětí (vývojové hledisko s přesahem do základní školy)"
Preschool Children Drawings (developmental aspect of overlap in primary school)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49295Identifikátory
SIS: 83129
Katalog UK: 990014251840106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kucharská, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 1. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Předškolní věk, raný školní věk, vývoj dítěte, vývoj kresby, kresba postavy, test kresby postavy, hodnocení, případová studieKlíčová slova (anglicky)
Preschool-age, early school-age, children's development, development of a drawing, drawing of a human figure, draw-a-person test, evaluation, case studyAnotace: Diplomová práce se zabývá vývojovým obdobím a kresbou postavy dětí předškolního a raného školního věku. Teoretická část popisuje vývoj dětí v tomto období, jejich vývojové zvláštnosti a determinanty ovlivňující vývoj. Dále se zabývá kresbou dětí, jejími vývojovými fázemi, zvláště pak kresbou lidské postavy. Praktická část je zaměřena na kresbu postavy dětí v mateřské škole a dále pak ve škole základní. Je rozdělena do dvou fází. V první fázi je kresba vyhodnocována dle Testu kresby postavy úpravě J. Šturmy a M. Vágnerové z roku 1982. Zjištěné výsledné hodnoty jsou dále interpretovány z hlediska kvantitativního i kvalitativního. Zajímavým případům se pak podrobně věnuje druhá fáze výzkumu. Praktická část dále potvrzuje nebo vyvrací stanovené hypotézy. V závěru je shrnuta celá práce, přínos výzkumu a využití pro pedagogické pracovníky. Klíčová slova: Předškolní věk, raný školní věk, vývoj dítěte, vývoj kresby, kresba postavy, test kresby postavy, hodnocení, případová studie
The thesis deals with the developmental period of preschool-aged and early school- aged children and their drawing of a figure. The theoretical part describes the children's development at this time and also their developmental oddities and determinants that influence the development. It follows up the children's drawing, its developmental stages and especially the drawing of a human figure. The practical part focuses on the drawing of a human figure created by children in kindergartens and elementary schools. It's divided into two stages. At the first stage there is the drawing evaluated according to the Draw-a-person Test written in 1982 by J. Šturm and M. Vágnerová. The discovered values are interpreted from the qualitative and quantitative point of view. The attention is paid to remarkable events at the second stage. The practical part validates or disproves given hypotheses. The whole dissertation, its contribution to research and use for pedagogical workers are summarized in the conclusion. Key words: Preschool-age, early school-age, children's development, development of a drawing, drawing of a human figure, draw-a-person test, evaluation, case study
