Problém jako prostředek výchovy k demokracii
Problem as a means of education for democracy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48904Identifiers
Study Information System: 111619
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Pelcová, Naděžda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education for Humanities, Philosophy and Ethics for High Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá řešením problému jako důležitým prostředkem při výchově k demokracii. Pokud studenti řeší problémy týkající se školního či veřejného života na základě demokratických principů, jsou přímou zkušeností vychováváni k demokracii. Důležitým prvkem demokracie ve škole je studentský parlament, který by měl podporovat aktivní přístup k občanství. Provedený průzkum zjišťuje výskyt studentských parlamentů na gymnáziích v České republice a v návaznosti na něj je předložen návrh výzkumu, který se zabývá tím, jaký vliv mají pravidla na řešení problémů ve studentských parlamentech. Dále je předložen projekt, který vede studenty k formulaci struktury a pravidel studentského parlamentu, aby byly problémy řešeny efektivně.
This thesis deals with the problem solving as a means of education for democracy. When students solve problems concerned with school or public life based on democratic principles, there the education for democracy is directly experienced with democracy. An important element of democracy at school is the student parliament which would promote active citizenship. A survey detects the occurence of student parliaments at secondary schools in the Czech Republic. Consequently it is submitted research proposal which concerns about influence of the rules to the solving problems in student parliament. It is also submitted a project that leads students to formulate the structure and rules of student parliament so that problems would be solved effectively.