Pedagogické časopisy pro výuku dějepisu jako praktická metodická pomoc československému učiteli dějepisu v období 1948-1970
Journals of teaching history as a practical methodical support to Czechoslovak teachers of history in the period 1948-1970
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48805Identifiers
Study Information System: 111075
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Parkan, František
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dějiny školství, výuka dějepisu, pedagogické časopisy, metody výuky, inovace, inspirace, výklad, učebnice, opakování, zkoušení, vyučovací pomůcky, názorné pomůcky, audiovizuální pomůcky, literatura, regionální historie, exkurzeKeywords (English)
history of eduacation, history teaching, journals of education, teaching methods, innovation, inspiration, whole-class presentation, textbooks, revision, examintion, teaching aids, visual aids, audiovisual aids, literature, regional history, excursionTato práce pojednává o výuce dějepisu v období 1948-1970. Zabývá se nikoli tím, jak výuka vypadala, neboť to nelze přesně detailně popsat, ale zaměřuje se na metodiku výuky dějepisu, tedy na to, jak se měl dějepis správně učit. Základním pramenem jsou pedagogické časopisy pro výuku dějepisu, především časopis Dějepis ve škole jeho předchůdci a následovníci. Základní otázkou je, jestli tyto časopisy mohly skutečně pomáhat učitelům s metodologickou přípravou výuky a jak taková pomoc vypadala. Práce má několik kapitol, první popisuje dějiny školství ve sledované době, druhá se zabývá pedagogickými časopisy pro výuku dějepisu. Dále je pozornost zaměřena na to, jak vypadala vyučovací hodina, jak měl učitel vykládat, opakovat, zkoušet, jak se mělo pracovat s učebnicí. Velkou samostatnou kapitolu tvoří pomůcky pro vyučování, mezi které byly zařazeny především mapy, obrazy, audiovizuální pomůcky a literatura. Dále je věnována pozornost regionálním dějinám, exkurzím, spolupráci s muzeem a archivem. V závěru je potvrzena základní hypotéza, že časopisy mohly sloužit jako dobrá pomoc pro učitele, že v nich byla celá řada zajímavých a inspirativních článků a že i v dnešní době jsou ve výuce dějepisu podobné problémy, které ještě nebyly překonány. Navíc je řešena problematika odborných diskuzí, které se v...
This master thesis deals with history teaching from 1948 up to 1970. The main focus is not put on the way how the teaching looked really like, but it deals with the teaching methods how history should be taught. The major sources are journals of education for history teaching, mostly Dějepis ve škole and the preceding and following journals. The basic question is whether the magazines could have really helped the teachers in terms of teaching methodology and what was this support like. In the first chapter the history of education is described, the second chapter deals with the journals of education for history teaching. Next is described how a lesson should look like, the whole-class presentation, examination, revision, using a textbook. Special chapter deals with various tools for history teaching, including maps, images, audiovisual aids and literature. Moreover there is covered regional history, excursions, cooperation with museums and archives. In the end the basic question is answered; the journals were able to help the teachers well, many interesting and inspiring articles were in them. Nowadays, the problems of history teaching are almost the same, the have not been solved yet. Furthermore in the end are discussed special methodological debates in the half-public space that were present in...