Třídnická hodina jako specifická náplň práce třídního učitele na 2. stupni základní školy v České republice
Lesson with a form teacher as a specific part of the form teacher work for the lower secondary education in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48797Identifiers
Study Information System: 111297
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Kovaříková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Domestic Science
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Třídní učitel, školní třída, skupinová dynamika, třídnická hodina, sociální dovednostiKeywords (English)
Form teacher, school class, group dynamics, lesson with a form teacher, social skillsThe paper solves the issue of a lesson with a form teacher as a specific job of a form teacher at the lower secondary education in the Czech Republic. The objective of the paper is to clarify the manner how form teachers perceive and approach that lesson as their specific job. The theoretical part deals with a form teacher, his activities and competences. He analyses the class as a social group and determines the specifics of the lesson. The practical part describes the research preparation and the results. The investigation was performed using the method of a questionnaire at the selected elementary schools in the Czech Republic and the form teachers were the respondents. The findings are compared with the data from the professional literature and the practical conclusions are derived from the data collected. Key words Form teacher, school class, group dynamics, lesson with a form teacher, social skills.
V diplomové práci je řešena problematika třídnické hodiny jako specifické náplně práce třídního učitele na 2. stupni základní školy v České republice. Cílem práce je objasnit, jakým způsobem vnímají a přistupují třídní učitelé k třídnické hodině jako ke specifické náplni své práce. Teoretická část se zabývá třídním učitelem, jeho činnostmi a kompetencemi, analyzuje třídu jako sociální skupinu a vymezuje třídnickou hodinu i s jejími specifiky. Popisu přípravy výzkumného šetření a jeho výsledků se věnuje praktická část. Šetření bylo realizováno metodou dotazníku na vybraných základních školách v České republice a respondenti byli třídní učitelé. Zjištění jsou porovnávána s údaji v odborné literatuře a ze získaných dat jsou vyvozovány závěry pro praxi. Klíčová slova Třídní učitel, školní třída, skupinová dynamika, třídnická hodina, sociální dovednosti.