Nadaný žák v současné škole
Gifted pupil in contemporary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48598Collections
- Kvalifikační práce [14363]
Author
Advisor
Referee
Hanková, Zdeňka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nadání, talent, vzdělávání nadaných žáků, vyučovací metody, organizační formy práce
Keywords (English)
gift, talent, education of gifted children, teaching methods and forms of working oganization
Klíčová slova: nadání, talent, vzdělávání nadaných žáků, vyučovací metody, organizační formy práce Tato diplomová práce se zabývá nadanými žáky a jejich specifiky. Teoretická část obsahuje legislativní ošetření vzdělávání nadaných žáků v České republice a různé možnosti optimalizace vzdělávacího procesu pro nadané žáky. Dále se zaměřuje na různé přístupy k identifikaci nadaných, školní vzdělávání nadaných, jeho možnosti a problémy, řeší organizační formy výuky pro nadané a základní přístupy ke vzdělávání nadaných. Výzkumná část práce je rozdělena do dvou částí. V první jsou zpracovány názory žáků, kteří studují školu pro nadané žáky, na výuku a druhá část obsahuje rozhovory s učiteli a ukázky dobré praxe vzdělávání nadaných.
Key words: gift, talent, education of gifted children, teaching methods and forms of working oganization This graduation theses is focused on gifted children and their signs. The theoretical part contains legislature relevant to educating of gifted children in the Czech Republic and various options of the optimalisation of educating process for gifted pupils. It also focus on different methods of recognising gifted children, educating them in school, options of educating and its problems, it deals with the formes of organisation of the teaching methods and basic approaches to educating of gifted pupils. The experimental part of this work is divided into two parts. The first one shows the pupils' oppinion about education, who visit the school for gifted children, the second one contents interview with teachers and examples of the good work with educating children.