Strategie řešení slovních úloh řešitelných rovnicemi
Solving strategies for word problems that can be solved with equations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48577Identifikátory
SIS: 78503
Katalog UK: 990013955320106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pilous, Derek
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
5. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
slovní úloha, algebraická rovnice, nealgebraická rovnice, soustava rovnicKlíčová slova (anglicky)
word problem, algebraic equation, non-algebraic equation, system of equationsCílem této diplomové práce je seznámit s problematikou řešení slovních úloh řešitelných rovnicemi, uvést a analyzovat různé způsoby jejich řešení. Diplomová práce se také zabývá porovnáním strategií řešení slovních úloh řešitelných rovnicemi volených žáky, které mají již daný typ rovnice probraný, a žáky, kteří ještě daný typ rovnice nemají zvládnutý. Úvodní část práce se věnuje slovním úlohám obecně. Je vymezen pojem slovní úloha, postup, způsob a strategie řešení slovních úloh. V dalším textu jsou charakterizovány základní typy rovnic. Ke každému druhu rovnice je vybrána jedna typická slovní úloha, u které je experimentálně zjištěno, jaké strategie řešení nejčastěji žáci volí. Klíčová slova: slovní úloha, algebraická rovnice, nealgebraická rovnice, soustava rovnic
The aim of this work is to get acquainted with the issue of solving word problems by means of equations, to state and to analyse various ways of solving them. The thesis also includes the comparison of strategies for solving word problems that are selected by students who have been already taught the given type of the equation, and students who have not yet mastered these procedures. The introductory part of the work deals with word problems in general. There the terms such as the word problems, procedures, methods and strategies used for solving word problems are specified. In the next part of the text, the basic types of equations are characterized. For each type of the equation, one typical word problem was selected and it was experimentally found out which solving strategies were used by students most often. Keywords: word problem, algebraic equation, non-algebraic equation, system of equations
