Ekonaratologie
Ekonaratology - story of nature
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48552Identifiers
Study Information System: 81359
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Valkounová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
předškolní věk, literatura pro děti, ekonaratologie, vyprávění, příroda, environmentální výchovaKeywords (English)
preschool children, children literature, econarathology, storytelling, nature, environmental educationDiplomová práce Ekonaratologie se zabývá historií, cíly a využitím moderní interdisciplinární teorie narativity v environmentální výchově v předškolním prostředí. Popisuje potenciality a význam naratologie jako přístupu pro dětské pochopení okolního světa a zvyšování environmentální senzitivity. Cílem výzkumné části bylo ověření narativního paradigmatu (Fisher, 2000; Bruner 1996) u dětí předškolního věku a navázání bližšího vztahu mezi dětmi a přírodou vytvořením několika autentických příběhů o přírodě, které si samy děti vymyslely. Druhá část práce se zaměřuje na výzkum mezi učitelkami mateřských škol. Úkolem bylo sepsat knihy o přírodě, které ve své praxi využívají. Z tohoto seznamu se poté tvořil žebříček deseti nejoblíbenějších dětských publikací o přírodě. Práce nabízí i seznam vhodných knih pro ekonaratologickou metodu u dětí předškolního věku. Výsledkem bylo zjištění, že děti ve věku 4-6 let si přirozeně více pamatují, když slyší informace ve formě vyprávění příběhů, a že jsou schopné naslouchat přírodě a jejím projevům.
Ekonarathology Thesis deals with the history, goals and using modern theories of narrative in an interdisciplinary environmental education in pre-school environment. It describes the importance and potentiality narratology as an approach to children's understanding of the outside world and increasing environmental sensitivity. The aim of the research was to verify the narrative paradigm (Fisher, 2000, Bruner 1996) for preschool children and establish a closer relationship between children and nature by creating more authentic stories about nature, which the children themselves invented. The second part focuses on research among teachers in nursery schools. The task was to write books about nature, which in its practical use. From this list, then formed the top ten most popular children's books about nature. The work also offers a list of suitable books for ekonarathology method for preschool children. The result was the finding that children aged 4-6 years will naturally remember more when they hear the information in the form of storytelling, and that they are able to listen to nature and its manifestations.