Mluva žáků základní školy
Language of Primary School Pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48529Identifikátory
SIS: 95945
Kolekce
- Kvalifikační práce [19344]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sojka, Pavel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
8. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Resumé Práce se věnuje současné mluvě žáků základní školy. V teoretické části práce hodnotí autorka dosavadní terminologii nestrukturních jazykových útvarů, vymezuje termín mluva žáků ve vztahu ke slangu a uvádí základní charakteristiku mluvy žáků a jejích nositelů. Materiál, ze kterého vychází autorka při popisu slovní zásoby žákovské mluvy, byl získán prostřednictvím dlouhodobého výzkumu školního prostředí. Na základě zkoumání získaného materiálu došla autorka k několika podstatným závěrům týkajícím se mluvy žáků. Mluva žáků zahrnuje specifická jazyková vyjádření, kterými chtějí žáci ukázat svůj osobitý vztah ke škole a světu kolem sebe. Nová slova, která vytvářejí, bývají odrazem toho, jak školu a to, co s ní souvisí, zažívají. Pro mluvu žáků je typická značná pojmenovací invence, uplatňuje se v ní řada pojmenovávacích postupů. Vedle tradičního odvozování je časté překrucování a mechanické krácení. Četné je i přenášení slovního významu, zejména metaforické a přejímání z cizích jazyků. Žákovská slovní zásoba je značně variabilní, zahrnuje veliké množství nových i tradičních pojmenování, ale i názvy a slovní spojení, které zastarávají nebo se už nepoužívají. Tato variabilita žákovského slovníku vychází především ze skutečnosti, že školní prostředí je proměnlivé co do svého složení. Někteří žáci z něho...
This work deals with contemporary speech elementary school pupils. The theoretical part of the author accesses the current terminology of unstructured language services, defines the term speech of students in relation to the slang and presents the basic characteristics of speech of pupils and their holders. The material from witch the author builds vocabulary to describe student speech, was acquired through long-term academic research environment. Based on the examination of the recovered materials, the author of several significant conclusions concerning the speech of students. Speech students include specific language statement, which wants pupils to show their unique relationship with the school and the world around them. New words, they create, are a reflection of how the school and, upon it, are experiencing. For the speech of students is typical naming considerable ingenuity, applied in a number of her naming practices. In addition to the traditional derivation is a common distortion and mechanical reduction. Many is the transfer of meaning, especially metaphorical and acceptance of foreign languages. Student vocabulary is highly variable and includes a large number of new and traditional names, but names and fhrases are absolete or do not. This variability pupil vocabulary derives mainly from...