Možnosti vzdělávání žáků s tělesným a kombinovaným postižením
Possilibities of education of students with physical and combined disabilities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48285Identifiers
Study Information System: 107029
CU Caralogue: 990014719520106986
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tělesné postižení, kombinované postižení, hlavní vzdělávací proud, speciální vzdělávání, rámcový vzdělávací program, individuální vzdělávací plán, Jedličkův ústav a školyKeywords (English)
physical disability, combined disabilities, educational mainstream, special education, general educational programme, individual educational plan, Jedlička Institute and schoolsnázev práce: Možnosti vzdělávání žáků s tělesným a kombinovaným postižením autor práce: Bc. Kamila Chroboková vedoucí práce: Doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. Abstrakt Práce se věnuje problematice dětí s tělesným a kombinovaným postižením a možnostem jejich vzdělávání. Shrnuje stručně problematiku tělesného a kombinovaného postižení a vysvětluje úskalí, se kterými se tyto děti v průběhu vzdělávání mohou setkat a se kterými se ve vzdělávacím procesu musí počítat. Druhá část práce nastiňuje formy základního vzdělávání, které se těmto dětem nabízí. Dále popisuje systém rámcových a školních vzdělávacích programů, kterými se dnešní základní školství řídí. V rámci speciálního školství je stručně představena instituce Jedličkova ústavu v Praze (JÚŠ). V závěru práce je představen průzkum mapující pokroky žáků základní školy speciální při JÚŠ a záznamy z dokumentace těchto žáků. Klíčová slova tělesné postižení, kombinované postižení, hlavní vzdělávací proud, speciální vzdělávání, rámcový vzdělávací program, individuální vzdělávací plán, Jedličkův ústav a školy
Title: Possibilities of education of students with physical and combined disabilities author: Bc. Kamila Chroboková leading: Doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. Abstract This paper attends to the issues concerning children with physical and combined disabilities, and the possibilities for their education. It briefly summarizes the issues of physical and combined disabilities, and explains the difficulties that these children might experience during the course of their education and that should be anticipated during the education process. The second part of this paper enlightens the forms of primary education available for these children. Furthermore, it describes the general and academic educational programmes that primary schools follow today. Within the framework of special education, the institution Jedlička Institute in Prague (JÚŠ) is briefly introduced. In conclusion, this paper presents research conducted on and mapping the progress of students of JÚŠ special primary school and records from the documentation of these children. Keywords physical disability, combined disabilities, educational mainstream, special education, general educational programme, individual educational plan, Jedlička Institute and schools