Nástin tvorby čítanky pro střední školy z hlediska tematického
Thematic approach to creation of a secondary school reading book
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48271Identifiers
Study Information System: 100225
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Hausenblas, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - German
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čítanka pro střední školy, tematické řazení, velká myšlenka, čtenářská gramotnost, metodické komentářeKeywords (English)
secondary school reading book, thematic approach, grand idea, reading literacy, methodical commentaryTeoretická část diplomové práce vymezuje funkce čítanek a učebnic obecně, formuluje kritéria pro jejich hodnocení, čímž vytváří prostor pro pojmenování stěžejních dilemat při tvorbě čítanek nových. Praktická část práce následně předkládá zpracované dvě kapitoly čítanky pro střední školy. Ty jsou sestaveny tematicky pomocí tzv. "velkých myšlenek". Dvojí užité principy řazení - tedy řazení literárněhistorické a literárněteoretické - mají za cíl rozvíjet čtenářskou gramotnost studentů: jednak poskytují studentům potřebné odborné zakotvení, zároveň nabízí větší prostor pro porovnání textů napříč historickými obdobími a literárními formami díky provázanosti textů stěžejní myšlenkou. Ukázky z děl jsou doplněny otázkami a úkoly, které pomáhají texty interpretovat, a metodickým komentářem, formulujícím rozvíjené schopnosti a dovednosti studentů.
The theoretical part of the diploma thesis lists the functions of reading books and textbooks generally, formulates the criteria of their assessment, which serves as a basis for identification of the essential dilemmas in the creation of new reading books. The practical part of the thesis develops two chapters of a secondary school reading book. These chapters are compiled thematically according to the principle of so-called "grand ideas". Two approaches to text selection were employed - a literary-historical and a literary-theoretical approach. Both approaches aim at improvement of students' reading literacy: on one hand they deliver to students the necessary field background, on the other hand they open a space for comparison of reading texts across historical periods or literary forms. These advances rely on the interlinkages between texts emergent from the present underlying "grand idea". The reading texts are supplemented by sections of questions and tasks, which ought to assist in interpretation of the reading texts. The methodical comments describe which abilities and skills of students are to be developed in the respective exercise.