Budování aritmetické triády ve dvou matematicko-didaktických prostředích: "Sousedé" a "Barevné trojice"
Building of Arithmetical Triads in Two Mathematical-didactical Environments: Neighbours and Coloured Triples
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48263Identifiers
Study Information System: 97661
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Kloboučková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
aditivní triáda, součet, rozdíl, "Sousedé", "Barevné trojice", nakladatelství FrausKeywords (English)
additive triad, summation, diference, "The Neighbours", "The Coloured Trio", publishing house FrausDiplomová práce se věnuje budování matematického schématu aditivní triády u žáků 1. stupně ZŠ pomocí dvou matematicko-didaktických prostředí "Sousedé" a "Barevné trojice", která se vyskytují v učebnicích matematiky, jež vytvářejí prof. RNDr. Milan Hejný, CSc., RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. a jejich kolegové a vydává je nakladatelství Fraus. V textu se budu věnovat teoretickým poznatkům z dané oblasti matematiky a důvodům pro vznik nové koncepce vyučování matematiky po reformě českého školství. Žákům budou předkládány k řešení matematické úlohy z výše jmenovaných dvou prostředí. Žáci se budou s podobnými úlohami setkávat poprvé. Bude pozorováno, jak si s danými úlohami poradí a zda budou schopni proniknout hlouběji do problému úloh a vymyslet zadání k úlohám či vytvořit vlastní úlohy. Dále se pak tato práce bude zabývat způsoby řešení podobných úloh studenty pedagogické fakulty UK a jejich poznámkami, které vzniknou při procesu řešení.
The thesis attends to the mathematical charts constructing of additive triad of pupils on 1st grade of the primary school by means of two mathematical - didactic settings "The Neighbours" and "The Coloured Trio". They occure in mathematical textbooks created by prof. RNDr. Milan Hejný, CSc., RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. and their colleagues and which are published by Fraus. In my thesis I shall attend to the theoretical pieces of knowledge in the given mathematical area as well as to the reasons for the creation of the new mathematical teaching concept after the czech educational reform. Mathematical tasks from the two appointed settings will be handed in to the pupils to be solved. The pupils will encounter such tasks for the first time. It shall be observed how they are able to cope with the given tasks and if they will be able to infiltrate the problem of the tasks or to invent their own tasks. Further on the thesis shall attend to the means of solutions of similar tasks by the students of The Pedagogical Faculty of the Univerzita Karlova and to the analysis of their comments on the tasks.