Determinanty ovlivňující jazykové vzdělávání
Determinants of Foreign Language Learning
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47896Identifikátory
SIS: 93348
Kolekce
- Kvalifikační práce [19344]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Betáková, Lucie
Smetáček, Vladimír
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
10. 4. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
cizí jazyk, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, sebehodnocení, jazykové znalosti a dovednostiKlíčová slova (anglicky)
foreign language, summative evaluation, formative assessment, self-evaluation, language knowledge and skillsCílem této disertační práce je analyzovat vybrané faktory ovlivňující proces osvojování si cizího jazyka žákem ve školním i mimoškolním prostředí a porovnání tří strategií při hodnocení jazykových znalostí a dovedností. Výzkumné šetření je realizováno smíšeným kvalitativním a kvantitativním výzkumem. Data byla získána z dokumentů, dotazníků a částečně řízených rozhovorů. Respondenty byli kandidáti státních jazykových zkoušek a žáci středních škol, skládající novou státní maturitní zkoušku. Výsledky ukazují statisticky významné vztahy mezi formálním hodnocením učitelem, výsledkem standardizovaných zkoušek a sebehodnocením žáků a dalšími faktory, jako věk zahájení studia cizího jazyka, používané učební materiály a zda cizí jazyk vyučoval český učitel nebo rodilý mluvčí. Tato zjištění mohou poskytnout zpětnou vazbu, kterou mohou ke strategickým změnám při dosahování cílů v jazykovém vzdělávání využít žáci, učitelé a zkoušející.
The purpose of this doctoral thesis is to analyse chosen factors involved in foreign language acquisition, compare three types of assessment strategies of foreign language knowledge and skills to look for correlations between students' outcomes, their school and out-of-school background and time factors. In this mixed research study the data collected from documents, questionnaires and semi-structured interviews were analysed. State language examination candidates and upper- secondary students who were to take the new state school-leaving examination are involved in the study. The results show statistically significant relationship between the formal assessment by the teachers, through standardised examinations and by self-evaluation and factors as age when the learners started the foreign language learning, learning materials used and teachers' background. These findings may be used to provide feedback for strategic changes in study achievements to students, teachers and examiners.