Determinanty ovlivňující jazykové vzdělávání
Determinants of Foreign Language Learning
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47896Identifiers
Study Information System: 93348
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Betáková, Lucie
Smetáček, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 4. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
cizí jazyk, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, sebehodnocení, jazykové znalosti a dovednostiKeywords (English)
foreign language, summative evaluation, formative assessment, self-evaluation, language knowledge and skillsCílem této disertační práce je analyzovat vybrané faktory ovlivňující proces osvojování si cizího jazyka žákem ve školním i mimoškolním prostředí a porovnání tří strategií při hodnocení jazykových znalostí a dovedností. Výzkumné šetření je realizováno smíšeným kvalitativním a kvantitativním výzkumem. Data byla získána z dokumentů, dotazníků a částečně řízených rozhovorů. Respondenty byli kandidáti státních jazykových zkoušek a žáci středních škol, skládající novou státní maturitní zkoušku. Výsledky ukazují statisticky významné vztahy mezi formálním hodnocením učitelem, výsledkem standardizovaných zkoušek a sebehodnocením žáků a dalšími faktory, jako věk zahájení studia cizího jazyka, používané učební materiály a zda cizí jazyk vyučoval český učitel nebo rodilý mluvčí. Tato zjištění mohou poskytnout zpětnou vazbu, kterou mohou ke strategickým změnám při dosahování cílů v jazykovém vzdělávání využít žáci, učitelé a zkoušející.
The purpose of this doctoral thesis is to analyse chosen factors involved in foreign language acquisition, compare three types of assessment strategies of foreign language knowledge and skills to look for correlations between students' outcomes, their school and out-of-school background and time factors. In this mixed research study the data collected from documents, questionnaires and semi-structured interviews were analysed. State language examination candidates and upper- secondary students who were to take the new state school-leaving examination are involved in the study. The results show statistically significant relationship between the formal assessment by the teachers, through standardised examinations and by self-evaluation and factors as age when the learners started the foreign language learning, learning materials used and teachers' background. These findings may be used to provide feedback for strategic changes in study achievements to students, teachers and examiners.