Motorické schopnosti dětí předškolního věku
Motor skills of preschool-age children
dissertation thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/47495/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47495Identifiers
Study Information System: 119868
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Vágnerová, Marie
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Název disertační práce: Motorické schopnosti dětí předškolního věku Autor: Zuzana Palounková Katedra (ústav): Katedra speciální pedagogiky Školitel: doc. PhDr. Bohumil Stejskal, CSc. ABSTRAKT Disertační práce se zabývá problematikou motorických schopností dětí v předškolním věku. První část práce popisuje základní teoretická východiska ve vztahu k pohybu, poukazuje na vývojové zákonitosti a principy motorického vývoje, zabývá se fungováním pohybového systému. Definuje pohybové schopnosti a pohybové dovednosti jako základní pilíře úspěšného pohybového výkonu. Poukazuje na problematiku vývojové poruchy koordinace (dyspraxie). Druhá část práce představuje výzkum, který byl realizován u předškolních dětí s cílem odhalení pohybových oslabení, především v oblasti koordinačních schopností. Za tímto účelem byl sestaven diagnostický screeningový nástroj, který umožnil zmapovat stav koordinačních schopností dětí předškolního věku. Screeningový test napomáhá včasnému odhalení deficitů pohybových schopností.
Title of disertation work: Motor skills of preschool-age children Author: Zuzana Palounková Department: Special Education Department Supervisor: doc. PhDr. Bohumil Stejskal, CSc. ABSTRACT This dissertation deals with the issues in motor skills in pre-school children. The first part of the dissertation introduces basic theoretical background in relation to motion, refers to developmental stages and principles in motor development, and deals with the functioning of the motor system. Motor ability and skills are defined as basic preconditions for successful motor performance. The issues related to the developmental disorders in coordination (dyspraxia) are also discussed. The second part of the dissertation introduces the actual research aimed at detecting motor weakening, especially in the area of coordination ability, in pre-school children. Therefore, a diagnostic screening tool was made in order to map the state of coordination abilities in pre-school children. The screening test helps to detect deficits in motor skills at an early stage.