Týmová spolupráce při rozvoji komunikační schopnosti u žáků s kombinovaným postižením v základní škole speciální
Teamwork in the process of communication ability development of children with multiple disability in special elemantary school
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47405Identifikátory
SIS: 118278
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Oponent práce
Hájková, Vanda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
1. 2. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
alternativní a augmentativní komunikace, individuální logopedická terapie, individuální vzdělávací plán, klíčové kompetence, komunikace, narušená komunikační schopnost, terapeutické metody, týmová spolupráce, žák s kombinovaným postiženímKlíčová slova (anglicky)
alternative and augmentative communication, individual logopaedic therapy, individual education plan, key competencies, communication, disturbed communication ability, therapeutic methods, teamwork, schoolchild with combined disabilitiesRigorózní práce v teoretické části vymezuje základní podstatu a funkci komunikace, motivaci ke komunikaci. Dále informativně seznamuje s narušenou komunikační schopností, strategií při terapii a terapeutickými metodami využívanými v logopedii. Následně je vymezen pojem žák s kombinovaným postižením, podmínky a cíle edukace v základní škole speciální s bližším zaměřením na problematiku rozvoje komunikační schopnosti žáků. Stěžejním tématem rigorózní práce je týmová spolupráce při rozvoji komunikační schopnosti u zmíněných žáků, kdy jsou vymezeny kompetence členů týmu a možné typy spolupráce. Na základě dotazníkového šetření je předložena analýza současné realizace týmové spolupráce, podíl odborníků z resortu školství a zdravotnictví, účel a intenzita spolupráce na vybraných základních školách speciálních v ČR. V doporučení pro praxi je předložen návrh možnosti realizace týmové spolupráce.
The Rigorosum thesis in its theoretical part defines the basis and function of communication as well as motivation to communication. It also gives information on disturbed communication abilities, strategy during the therapy and therapeutic methods used in logopeadics. The term pupil with multiple disability is defined, and conditions and objectives of education in special elementary school closely focused on the development of communication abilities of the pupils outlined. Teamwork on developing communication skills of the schoolchildren, along with definition of the competences of the members of the team and possible types of cooperation represent the principal topic of the thesis. Analysis of the current implementation of teamwork, participation of experts from education and health care departments, as well as the purpose and intensity of cooperation in selected special elementary schools in Czech Republic is presented, based on the questionnaire survey. A proposal of the implementation of teamwork in practise is finally presented.