Péče o duši a problém výchovy
Care of The Soul and Problem of Education
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47392Identifiers
Study Information System: 117792
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Prázný, Aleš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
výchova, péče o duši, otevřená duše, fenomenologieKeywords (English)
education, care of the soul, open mind, phenomenologyPéče o duši a problém výchovy Na základě Patočkova pochopení evropských dějin jako "péče o duši" se snaží tato práce přispět k současné diskusi o výchově. Ukazuje, že výchova může být pochopena v pojmech vycházejících z "koncepce uzavřené duše" nebo optikou "koncepce otevřené duše". Tato myšlenková schémata mají přitom, ačkoli se to nezdá, obrovský vliv na celkové pojetí výchovy i vychovávání. Práce začíná zamyšlením nad cíli vychovávání a pochopením výchovy jako "edukačního procesu". Ukazuje se, že ona procesualita výchovy je základním kamenem dnešního pochopení výchovy. Prostřednictvím poukazu na Platónovo pojetí duše se dostává k samotnému tématu "otevřené duše" a "uzavřené duše". Rozborem současných kurikulárních dokumentů ukazuje, jakým způsobem jednotlivé koncepce prostupují současné uvažování o výchově. Zamyšlení nad situovaností člověka přechází k ideálu celostní výchovy. Práci završuje pojetí výchovy jako životního či existenčního pohybu, které se má stát vrcholem výchovy pojaté na základě "koncepce otevřené duše". Tato práce se snaží nahlédnout problematiku výchovy jinak, než je většinou chápána v současných diskusích. Vzhledem k tomu, že k řešenému tématu vedla cesta zejména skrze texty fenomenologicky orientovaných autorů, pokouší se také ukázat životaschopnost fenomenologického...
Care of the Soul and Problem of Education The Czech philosopher Jan Patočka shows two different modalities of soul concepts while thinking about Jan Amos Komenský's heritage for contemporary pedagogy. The close-set soul conceptus supposes simply recognizeable world, modern ideas of its controllability and scientific structure scheme. Education, which means care of the soul in three ways - care of the soul in the sense of cosmos order, in the sense of public and in the personal way, means (following close-set conceptus) formation, preparation and setting up the undone young being for life in the modern society. Reflexions of our contemporary situation find out, that modern situation appears as a crisis. This crisis demands a new approach to education, which could be found in the open-set soul concept. The open-set soul could be described as something incomplete, which is searching its fundamentals all the time. Another characteristic shows affinity of the soul for something superior or sense of own finality. Education in this way unveils itself like repeatedly reached humanity. This kind of education does not mean formation or setting up, this kind of education means revealing context of the world, society and finally own personality. Open-set mind should bring responsibility through this revealing....