Česká groteska
Czech grotesque
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46489Identifiers
Study Information System: 95927
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Consultant
Šamšula, Pavel
Referee
Velíšek, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Absurdita, černý humor, groteska, totalita, umění, výchova, nová figurace, neodada, reflexe společenského děníKeywords (English)
Absurdity, black humor, grotesque, totalitarian regime, art, education, new figuration, neodada, reflection of current events in societyKerhartová, J.; Česká groteska /diplomová práce/ Praha 2012 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 81 stran (Příloha: Dotazník k výzkumné sondě) Tato práce má charakter teoretické studie s výzkumným zaměřením. Na základě kvalitativních metod Zakotvené teorie autorů Strauss - Corbinová zkoumáme podstatu české grotesky v širokých kulturně uměleckých souvislostech. Hlavním předmětem této studie je analýza možností didaktické aplikace tématu do výtvarné výchovy pro studenty střední školy. K didaktice přistupuje v kontextu českého vzdělávacího kurikula a současných metod z hlediska pedagogického konstruktivismu a diskursivního pojetí výtvarné výchovy. Součástí práce je výzkumná sonda, kde zjišťujeme studentské prekoncepty k tématu. Na závěr formulujeme vlastní teorii podstaty groteskního zobrazení a její didaktické transformace. Klíčová slova česká groteska, absurdita, krize existence, výtvarná výchova, pedagogický konstruktivismus, kvalitativní výzkum
Kerhartová, J.: Czech grotesque /Graduation thesis of the post-Bachelor study programe/ Prague 2012 - Charles University in Prague, Faculty of Education, department of Art, 81 pages This work is oriented as a theoretical study with research aim. It's focused on analysis of the phenomenon of Czech Grotesque and it's causality as a wide cultural - social problem. We use qualitative research methods and research design by The Grounded Theory, authors Strauss - Corbin. Main theme of this study is to investigate possibilities about didactic use of this topic in art education at grammar school. We reflect contemporary trends in art education in czech education curriculum - methods of constructivist pedagogy and discursive analysis. Important part of this work is research probe leading to find out student's pre- concepts about Czech grotesque. At the end, we construct resulting theory which is grounded on our previous research. Key words Czech grotesque, absurdity, art education, existence crisis, constructivist pedagogy, quality research methods