Psychologické aspekty pozdní diagnostiky u klientů s Aspergerovým syndromem
Psychological aspects of the late diagnosis of AS
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/46013/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46013Identifiers
Study Information System: 101721
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Rendl, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Aspergerův syndrom, Diagnostika, Dospělý věk, Psychologické aspektyKeywords (English)
Asperger Syndrome, Diagnostics, Adulthood, Psychological aspectsHlavním cílem této bakalářské práce je zmapovat psychologické aspekty pozdní diagnostiky (v pubertě a později) Aspergerova syndromu. K tomuto účelu jsou určena teoretická východiska, v jejichž rámci jsou řešeny dopady identifikace diagnózy na psychiku člověka s důrazem na specifika tohoto procesu u diagnostiky Aspergerova syndromu. Z nich pak autorka vychází při kvalitativní analýze výpovědí lidí, kterým byl Aspergerův syndrom diagnostikován po třicátém roce věku. Dotazovaní hovoří o svém životě před tím, než se o Aspergerově syndromu dozvěděli, jaký vliv na ně měly nové informace, jak se rozhodovali pro podstoupení diagnostiky, čeho se obávali, v co doufali. V závěru jsou shrnuty oblasti, do kterých zasahuje identifikace diagnózy Aspergerova syndromu. KLÍČOVÁ SLOVA Aspergerův syndrom diagnostika dospělý věk psychologické aspekty
The principal purpose of this bachelor's thesis is to survey the psychological aspects of a late diagnosis (in adolescence and later) of the Asperger syndrome (also known as the Asperger's syndrome or Asperger's disorder). For this purpose the author has identified the theoretical assumptions on the basis of which she addresses the impacts of the identification of a diagnosis on the persons' mental state, emphasising the specifics of this process for the diagnosis of the Asperger syndrome. The author then uses these assumptions for performing a qualitative analysis of the testimonies of some people in whom the Asperger syndrome was diagnosed after the age of 30. The respondents talk about their lives prior to learning of their Asperger syndrome, about the influence that this new information has had on them, about the way in which they made the decision to undergo diagnostics, and of what they were afraid and in what they hoped. The conclusion of the thesis summarises the areas with which the identification of an Asperger syndrome diagnosis interferes. KEY WORDS Asperger syndrome diagnostics adulthood psychological aspects