Elektronické portfolio jako prostředek podpory evaluace a sebehodnocení žáků
Electronic portfolio as the main support tool for pupils' evaluation and self-assessment
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45164Identifiers
Study Information System: 93754
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Slavík, Jan
Kalaš, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
vzdělávání, žákovské portfolio, elektronické portfolio, evaluace, sebehodnocení, sebereflexeKeywords (English)
education, pupil's portfolio, electronic portfolio, evaluation, self- assessment, self-reflectionPředmětem zkoumání disertační práce je problematika žákovského portfolia, především pak portfolia realizovaného v elektronické formě a jeho využití ve vzdělávání. Práce vychází z předpokladu, že elektronické portfolio jako prostředek pro podporu hodnocení vykazuje značný didaktický potenciál a jeho nasazení do procesu vyučování a učení by mohlo zlepšit účinnost evaluace a napomoci při sebehodnocení a sebereflexi žáka. Práce se zabývá vymezením žákovského portfolia jako didaktického prostředku pro podporu evaluace, identifikací jeho struktury, funkčních specifik a ověření možností využití elektronického portfolia jako nástroje pro sebehodnocení a sebereflexi žáka. V rámci práce je teoretickými a empirickými metodami ověřováno, zda a za jakých podmínek lze elektronické portfolio efektivně využít ke zkvalitnění školního hodnocení a k podpoře procesů i výsledků evaluace, sebehodnocení a sebereflexe žáka ve školním prostředí. Rozpracováním teorie žákovského portfolia usiluje práce o příspěvek k rozvoji pedagogiky, zejména pak oblasti didaktických prostředků a školního hodnocení.
The focus of this dissertation is the pupil's portfolio, primarily in electronic portfolio form, and its use in education. The research study considers that the e-portfolio as a means of support for evaluation has considerable didactic potential and its implementation into learning and teaching could improve the effects of evaluation, as well as fostering pupil's self-assessment and self-reflection. The study deals with the definition of the pupil's portfolio as a didactic means of support for evaluation; the structure and functional specifications are identified, and there is verification of ways of using an electronic portfolio as a tool for pupil's self-assessment and self-reflection. Both practical and theoretical methods were used in this study in order to verify if and under what conditions an electronic portfolio can be used to enhance the quality of evaluation in schools and to support the processes and outcomes of pupil's evaluation, self-assessment and self-reflection within the school environment. By developing further the concept of a pupil's portfolio this thesis seeks to contribute to the development of pedagogy, specifically in the area of didactics and in evaluation in schools.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Elektronické portfolio jako prostředek podpory evaluace a sebehodnocení žáků
Defence status: RECOGNIZEDFuglík, Viktor (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Date of defense: 11. 9. 2012The focus of this dissertation is the pupil's portfolio, primarily in electronic portfolio form, and its use in education. The research study considers that the e-portfolio as a means of support for evaluation has considerable ... -
Investiční problémy se stochastickou dominancí v omezeních
Defence status: DEFENDEDDorová, Bianka (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2013)Date of defense: 10. 5. 2013Tato práce je zaměřená na stochastickou dominanci v úlohách optimalizace portfolia. V práci jsou shrnuty hlavní poznatky z oblasti optimalizace portfolia a úžitkových funkcí, dále se práce zabývá stochastickou dominancí ... -
Portfolio profesního rozvoje Andrey Petrášové
Defence status: DEFENDEDPetrášová, Andrea (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2024)Date of defense: 12. 9. 2024