Kontaktní oddělení, experimentální forma ústavní výchovy
Contact Separation,an Experimental Form of Institutional Social Care
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44912Identifiers
Study Information System: 125775
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Syřiště, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ústavní výchova, ochranná výchova, předběžné opatření, dítě, dobrovolný pobyt, schválený pobyt mimo zařízení, výchovný ústavKeywords (English)
juvenile hall education, protective custody education, preliminary measures, child, voluntary stay, approved stay away from the facility, institutional upbringingv českém jazyce Tato bakalářská práce se nazývá "Kontaktní oddělení, experimentální forma ústavní výchovy". Záměrem práce je hlubší zamyšlení se nad problematikou ústavní výchovy a představení inovativního přístupu, jako možnou formu péče, v rámci zařízení pro výkon ústavní výchovy. Práce je strukturována do dvou základních celků - části teoretické a části praktické. V teoretické části popisuji pojetí ústavní výchovy v České republice a představuji systém práce v konkrétním výchovném ústavu na Praze 9. Praktická část je koncipována jako kvalitativní výzkumné šetření, za základě kterého se snažím získat odpověď, zda je tato inovativní forma péče přínosná pro děti zdržující se dlouhodobě na útěku. V závěru práce hodnotím výsledky šetření a jejich využití v současné praxi. Klíčová slova ústavní výchova, ochranná výchova, předběžné opatření, dítě, dobrovolný pobyt, schválený pobyt mimo zařízení, výchovný ústav
This thesis is entitled "Contact Separation, an Experimental Form of Institutional Social Care." The aim of this thesis is to provide a deeper insight into institutional care and to introduce an innovative approach as a possible form of social care in relation to institutions dedicated to institutional social care. The thesis is divided into two sections - theoretical and practical part. The theoretical part describes the concept of institutional social care in the Czech Republic and represents a system of practices in a particular youth educational institute in Prague 9. The practical part is designed as a qualitative research investigation, on basis of which I am trying to answer the question whether this innovative form of care benefits the children that are on the run for a long time. In the thesis conclusion I am examining the results of the investigation and their use in present-day practice. Key words juvenile hall education, protective custody education, preliminary measures, child, voluntary stay, approved stay away from the facility, institutional upbringing