Možnosti rozvoje vybraných klíčových kompetencí při praktických činnostech dětí ve školní družině ZŠ praktické
Posibilities of development of key competencies in the practical activities of children in after school center of basic practical school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44661Identifiers
Study Information System: 109036
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Kovaříková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lehké mentální postižení, občanské kompetence, praktické činnosti, rámcový vzdělávací program, sociální a personální kompetence, školní vzdělávací programKeywords (English)
mild mental disability, civil competences, practical activities, frame curriculum, social and personal competences, school curriculumNÁZEV: Možnosti rozvoje vybraných klíčových kompetencí při praktických činnostech dětí ve školní družině ZŠ praktické AUTOR: Zdeňka Sojková KATEDRA: Katedra informačních technologií a technické výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Doc. Ing Jitka Vodáková, CSc. Abstrakt Tato bakalářská práce poukazuje na možnosti využití praktických činností ve školní družině základní školy praktické jako stmelovacího nástroje naprosto nesourodé skupiny dětí. V teoretické části uvádím stručnou historii vzdělávání lidí se speciálními vzdělávacími potřebami, zvláště pak s mentálním postižením a také vzdělávání dětí cizinců. Stručně představuji Rámcové vzdělávací programy, ze kterých vychází školní vzdělávací program pro základní školu praktickou a vymezuje klíčové kompetence, které má žák během školní docházky získat. Cílem praktické části bylo vypracování projektu, pomocí kterého je možné rozvíjet u dětí některé z klíčových kompetencí, které by si měly během svého vzdělávání na základní škole praktické osvojit. Zaměřili jsme se především na sociální a personální kompetence a kompetence občanské, proto aby děti od začátku viděly důležitost dobrých mezilidských vztahů, učily se spolupráci ve skupině tak, aby svou ohleduplností respektovaly druhé lidi a měly úctu k jejich původu i kulturním zvyklostem. Klíčová slova: lehké mentální postižení,...
TITLE: Possibilities of selected key competences development during practical activities of children performed in after-school club of Primary practical school AUTHOR: Zdeňka Sojková KATEDRA: Department of Information Technologies and Technical Education THESIS SUPERVISOR: Doc. Ing Jitka Vodáková, CSc. Abstract The present thesis identifies possibilities to employ practical activities performed in after- school club of Primary practical school as an integration instrument for an absolutely heterogeneous group of children. The theoretical part shows a brief history of education of persons with specific educational needs, in particular of the ones with mental disability. It includes, as well, the education of foreigners' children. I introduce shortly the Frame curricula that serve as the basis for school curriculum of the Primary practical school specifying the key competences to be gained by the pupil during his school attendance. The practical part of the thesis has been aimed to create a project that could help to develop some of key competences which the children should gain during their attendance of the Primary practical school. We have focused especially on social, personal and civil competences in order to show to the children, since the beginning, the importance of good interpersonal relationships,...