Rozvoj pěveckých dovedností žáků 1. ročníku základní školy
Development of singing skills of 1st grade pupils at elementary school
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44150Identifiers
Study Information System: 91974
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Ašenbrenerová, Ivana
Kusák, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Musical Theory and Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
1. ročník základní školy, motivace, pěvecké dovednostiKeywords (English)
1st grade at elementary school, motivation, singing skillsNÁZEV: Rozvoj pěveckých dovedností žáků 1. ročníku základní školy AUTOR: PaedDr. Dana Martinková KATEDRA: Katedra hudební výchovy ŠKOLITEL: Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc. ABSTRAKT: Práce se zabývá možnostmi rozvoje pěveckých dovedností žáků 1. ročníku základní školy na základně uplatnění prvků motivace pěveckých činností a vývojem zájmu žáka o pěvecké činnosti během 1. ročníku základní školy. Autorka po nastínění vývoje názorů na pěveckou výchovu žáků mladšího školního věku charakterizuje specifické zvláštnosti žáka mladšího školního věku, zabývá se lidským hlasem včetně vývoje hlasu dětského. Po vymezení základních hudebních pojmů a charakteristice pěveckých dovedností se zaobírá pojmem motivace a jejím uplatněním ve školním a hudebně výchovném procesu. Na základě navrženého modelu vyučování věnuje nejrozsáhlejší část práce metodice a organizaci výzkumu a především vyhodnocení a interpretaci výsledků zadaných dotazníků pro rodiče žáků, rozhovorů se žáky, prověrek hudebnosti a pěveckých dovedností, zjištěnému hlasovému rozsahu žáků a vyhodnocení míry zapojení žáků do pěveckých a dalších hudebních činností. Výzkum verifikoval stanovené hypotézy a potvrdil vhodnost využití navrhovaného didaktického modelu při vyučování hudební výchovy v 1. ročníku základní školy. Ověřil, že motivace žáků v hudebně...
TITLE: Development of singing skills of 1st grade pupils at elementary school AUTHOR: PaedDr. Dana Martinková DEPARTMENT: Department of musical education SUPERVISOR: Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc. ABSTRACT: Work deals with possibilities of the development first year pupils' singing skills at elementary school on the basis of applying motivation elements of singing activities and the development of the pupil's interest in singing activity during the first year at elementary school. After sketching of the development of opinions on a younger pupils' singing education the author characterizes younger pupil's specialities, deals with a human voice including the development of the child's voice. After defining essential musical terms and a characterization of singing skills deals with a motivation and its applying in a school and in a musical educational process. On the basis of the suggested educational model the largest part of work is devoted to a methodology and a research organization and first of all an evaluation and a presentation of results given questionnaires for pupils' parents, interviews with pupils, tests of musicology and singing skills, found out their voice volume and evaluation of pupils' taking part in singing and other musical activities. The research verified given hypothesis and...