Matematika v domácím vzdělávání: charakteristiky vzdělávacího stylu rodin
Mathematics in Homeschooling: Educational Style of Families
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44128Identifikátory
SIS: 94281
Katalog UK: 990014815140106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejný, Milan
Škrabánková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Didaktika matematiky
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
25. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Disertační práce se věnuje problematice domácího vzdělávání. Prvním cílem práce je popis charakteristik vzdělávacího stylu rodin s důrazem na matematiku. Druhým cílem je návrh metodologického rámce pro případný další výzkum na poli domácího vzdělávání. Jedná se o kvalitativní výzkum založený na dotazníkovém šetření ve 30 rodinách a na osobních zkušenostech autorky. Česká pedagogická terminologie je úzce svázána s realitou školního vzdělávání, proto jsou na začátku práce navrženy nové pojmy. Vzdělávací prostředí vysvětluje možné důvody vysoké diverzity mezi doma vzdělávajícími rodinami. Vzdělávací prostředí je na makroúrovni ovlivňováno legislativní úpravou, platnými kurikulárními dokumenty, hodnotami a normami, které společnost sdílí ve vztahu ke vzdělávání. Na mezoúrovni ho ovlivňuje institucionální vazba rodiny na školu, případně k podpůrným skupinám, a na mikroúrovni osobní situace každé jednotlivé rodiny daná demografickými, biologickými, ekonomickými a dalšími charakteristikami. Z prostředí rodiny vychází vzdělávací styl, který je ovlivňován též postoji rodičů a dětí k matematice, vzděláním a profesí rodičů a zkušenostmi s učebnicemi či pomůckami. Vzdělávací styl se mění s mírou zkušeností s domácím vzděláváním. V práci popisovaný styl je nazván semistrukturovaný vzdělávací styl. Rodiče -...
Mathematics in Homeschooling: Educational Style of Families Abstract The dissertation thesis focuses on homeschooling. Its primary goal is to describe phenomena related to the educational style of families. The phenomena are connected to the context of mathematics. The second goal is to propose a theoretical framework which could be used for further research in the field of homeschooling. The methodology is qualitative, based on the questionnaires of 30 families and the author's personal experience. As the Czech pedagogical terminology is highly connected to school education, a new terminology is proposed. The concept educational setting explains the high diversity of homeschooling families. It is affected by the law, curricular documents, and social values on the macro-level. The relationship of a family with the school and the supporting group influences the form of homeschooling in relation to the situation of each family. The educational style is influenced by both the child's and parents' beliefs within and attitudes to the educational area (in this case, mathematics). Another important phenomenon is the length of homeschooling experience in families. The educational style described in the thesis is called a semi-structured one. The families which I call experts do not usually use any specific...
