Výchova dětí v ústavní výchově
Upbringing of children in the facilities for providing institutional education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43973Identifiers
Study Information System: 122988
CU Caralogue: 990014719980106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Prouzová-Květoňová, Regina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Ústavní výchova, Dětský domov, Psychika klientů, Systém ústavní výchovy, Vliv prostředí na klientaKeywords (English)
Institutional care, Children's home, Psychological condition of clients, System of children's homes, Influence of environment on the clientDiplomová práce se zabývá vlivem koncepce ústavní výchovy v dětských domovech na klienty. Úvodní kapitola je věnována popisu, jaká je psychika klientů a jak je ústavní výchovou ovlivňována. Další kapitoly se zabývají realizací ústavní výchovy v dětských domovech a popisu systému ústavní výchovy a jejího vývoje. Náplní vlastního šetření je zjištění, jak soubor klientů hodnotí změny v koncepci ústavní výchovy, a konstatování, jakou kvalitu tato změna nabývá v jejich prožívání. Podklady pro toto konstatování byly získány přímým pozorováním, analýzou spisů a rozhovorem s klienty. Závěrečné zhodnocení šetření uvádí doporučení pro další vývoj zkvalitňování péče v prostředí ústavní výchovy.
The aim of the diploma thesis is to analyse the influence of the concept of the institutional care in children's homes on clients. The introduction chapter provides the description of the psychological condition of the clients and how it is influenced by the institutional upbringing. The following chapters deal with the realization of the state education in children's homes and with the description of the system of the intitutional care and its development. The research has found out how a group of clients evaluates the changes in the concept of the institutional care and how this changes come into operation in their own life. The research was based on the immediate observation, analysis of the records and conversations with clients. The final evaluation of the research presents recommendations for further development of the improvement of the children care in the institutional care.