Paralely ve vývoji logického myšlení žáka a v dějinách logiky
Parallel between the development of the logical thinking of pupils and the history of logic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43950Identifiers
Study Information System: 96474
CU Caralogue: 990015001650106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Zhouf, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Information and Communication Technologies - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dějiny logiky, myšlení žákaKeywords (English)
history of logic, thinking of pupils4 Abstrakt Diplomová práce Paralely ve vývoji logického myšlení žáka a v dějinách logiky se zabývá aplikací metody genetické paralely v oblasti logiky. Na vybraných logických zákonitostech ukazuje a srovnává jejich fylogenetický (historický) a ontogenetický vývoj. V historické části práce je pojednávána zejména implikace, jejíž rozvoj probíhal převážně v období megarsko-stoické logiky. Následuje kapitola o tzv. alternativní fylo- genezi, tj. o etnografickém zkoumání. V přehledové části je předložena sumarizace několika výzkumů, článků a monografií, které se problematikou zkoumání logického vývoje dětí zabývaly v minulých deseti- letích. Je zmíněn přínos J. Piageta. Následuje krátká kapitola o vymezení učiva z oblasti logiky na základní i střední škole (RVP) a o dostupných učebních podporách (zejména učebnicích). Poslední kapitola pak pojednává o vlastním výzkumu autora.
5 Abstract Diploma thesis Parallel between the development of the logical thinking of pupils and the history of logic deals with aplications of method of genetic parallel in logic. On the selected logical problems are shown their fylogenetic (historical) and ontogenetic development. In the historical part of the thesis is discussed especialy the problem of implication, which develops mainly in megaric-stoic logic. Following chapter deal with so-called alternative fhylogeny, ethnographic research. Overview summaries several research articles and monographs exploring the issue of the logical development of children in past decades. Theory of Jean Piaget is mentioned. Next short chapter deals with definition of subject matter of logic at the primary and secondary school (RVP). Also some textbooks are mentioned. The last chapter discusses author's own research.