Paralely ve vývoji logického myšlení žáka a v dějinách logiky
Parallel between the development of the logical thinking of pupils and the history of logic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43950Identifikátory
SIS: 96474
Kolekce
- Kvalifikační práce [19087]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zhouf, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy informační a komunikační technologie - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
21. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dějiny logiky, myšlení žákaKlíčová slova (anglicky)
history of logic, thinking of pupils4 Abstrakt Diplomová práce Paralely ve vývoji logického myšlení žáka a v dějinách logiky se zabývá aplikací metody genetické paralely v oblasti logiky. Na vybraných logických zákonitostech ukazuje a srovnává jejich fylogenetický (historický) a ontogenetický vývoj. V historické části práce je pojednávána zejména implikace, jejíž rozvoj probíhal převážně v období megarsko-stoické logiky. Následuje kapitola o tzv. alternativní fylo- genezi, tj. o etnografickém zkoumání. V přehledové části je předložena sumarizace několika výzkumů, článků a monografií, které se problematikou zkoumání logického vývoje dětí zabývaly v minulých deseti- letích. Je zmíněn přínos J. Piageta. Následuje krátká kapitola o vymezení učiva z oblasti logiky na základní i střední škole (RVP) a o dostupných učebních podporách (zejména učebnicích). Poslední kapitola pak pojednává o vlastním výzkumu autora.
5 Abstract Diploma thesis Parallel between the development of the logical thinking of pupils and the history of logic deals with aplications of method of genetic parallel in logic. On the selected logical problems are shown their fylogenetic (historical) and ontogenetic development. In the historical part of the thesis is discussed especialy the problem of implication, which develops mainly in megaric-stoic logic. Following chapter deal with so-called alternative fhylogeny, ethnographic research. Overview summaries several research articles and monographs exploring the issue of the logical development of children in past decades. Theory of Jean Piaget is mentioned. Next short chapter deals with definition of subject matter of logic at the primary and secondary school (RVP). Also some textbooks are mentioned. The last chapter discusses author's own research.