"Dobro" v klasické řecké filosofii a literatuře
Good concept at classical greek philosophy and literature
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43888Identifiers
Study Information System: 94824
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Hauser, Michael
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education for Humanities, Philosophy and Ethics for High Schools and Colleges
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Idea Dobra, Sókratés, Platón, Aristotelés, mýtus, Homér, Hésiodos, Ílias a Odysseia, ctnost, zdatnost, řecká dramata, Sofoklés, Aischylos, Eurípidés, Élektrá, Agamemnón, úcta, čestKeywords (English)
The idea of Good, Socrates, Plato, Aristotle, myth, Homer, Hesiodos, Ílias and Odysseia, virtue, ability, Greek drama, Sofokles, Aeschyluis, Euripides, Elektra, Agamemnon, regard, honourOtázka po Dobru v klasické řecké filosofii a literatuře je natolik závažná a obšírná, že ji lze stěží obsáhnout v rámci jednoho spisu. Cílem první části diplomové práce bylo vyjádřit co možná nejsrozumitelněji základní souvislosti a postoje k pojetí dobra ve filosofii Sókrata, Platóna a Aristotela. Druhá část práce podává ucelený pohled na vývoj archaické literatury v souvislosti s utvářením představ o bozích, ctnostech, dobru a zlu, v dílech klasické řecké epiky. Teoretický základ diplomové práce se opírá a studie významných filosofů, literárních historiků a mytologů, jejichž názory jsou systematicky propojeny či komparativně koncipovány v příslušných kapitolách. Obě hlavní části diplomové práce jsou členěny na kapitoly, jež následují v logické posloupnosti. Práce je teoretického charakteru a její zpracování odpovídá zadanému tématu.
The matter of the Good in classical Greek philosophy and literature is so important and extensive that it can hardly be covered in one document. Therefore the aim of the first part of the thesis is to express both fundamental context and critical attitude towards the concept of the Good in the philosophy of Socrates, Plato and Aristotle. The second part provides a coherent perspective on the development of archaic literature in terms of forming the idea of gods, virtues, good and evil in classical Greek epic and tragedy. Theoretical basis of the thesis relies on the studies of important philosophers, literature historians, religionists and mythologists, whose views are connected systematically or outlined comparatively in corresponding chapters. Both main parts of the thesis are divided into chapters which follow in logical sequence. The thesis is theoretical and corresponds to the assigned topic.